Gå till innehåll

Hur vet man om ens mjukisar mår dåligt?


Botan

Rekommenderade inlägg

Jag har just skaffat mina först koraller. Jag undrar hur man vet om korallerna mår dåligt. Min har dragit ihop polyperna? Kan dom göra så typ som en anemon eller betyder det att dom mår dåligt? Jag har 25 mg i Nitrat, 0 nitrit, kh 10, salt; 1.023, Mg 1400, ph 8,2, Fosfat 0. Vad kan det vara? För hög nitrat? för lite cirkulation? Någon som noppar på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mjukisar älskar nitrat, har varit uppe i ca 80-100 i nitrat och mina mjukisar har aldrig sett så glada ut. Mina hårda koraller bleknade och strök nästan med, ser ut som om dom hämtar sig nu.

Så min erfarenhet är att det ska mycket till för att mjukisarna ska börja må dåligt av nitratet.

Kolla kalcium, för mig var det det tillsammans med magnesium som spökade när mina mjukisar såg lite klena ut. Spårämnen kan också ge effekt.

Angående cirkulationen så tycker jag generellt att mjukisar oftast verkar föredra lite cirkulation. Skivisar tenderar lätt att släppa från underlaget om de står för strömt. De gillar helt enkelt lugnare vatten och sätter sig i springor eller lugna platser i tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Min Litophyton drar ihop sig om den blir irriterad av något, men vecklar ut sig i sin fulla prakt annars. Som ovan säger så gillar inte min mjukis att det blåser för mycket så när jag simulerar lite storm så ser den ut som en brockoli ;)

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men brukar mjukisar dra ihop sig till natten när det är mörkt?

mina drar ihop sig på natten , skrumpnar lite ser det ut som , men sen slår dom ut igen nästa dag..

min sarcophyton kan vara skrumpen någon dag då o då, känns som den gör ett internt vattenbyte då. den växer så det knakar, så trivs det gör den..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller som till största del förlitar sig på fotosyntes som näring tjänar inget på att blåsa upp sig på natten. Det kostar energi att vara uppblåst, och om dom inte får tillbaka mer energi av ljuset är det ingen mening att spänna ut sig. På dagen däremot tjänar dom på att ha så stor yta som möjligt för ljuset att träffa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...