Gå till innehåll

Vid vilket KH-värde upphör kalcifieringen ?


oveb

Rekommenderade inlägg

Jag klantade till det lite med buffertdoseringen och fick en rejält ökning av Ca-halten på köpet (använder doserpump till Ca).

Det verkar som om burken tvärnitade redan vid ett KH på 7.

Min gissning är att KH't då i själva verket var ännu lägre. Kanske runt 6 (använder Elos KH-test).

Men min undran är förstås vid vilket KH man kan förvänta sig att kalcifieringen upphör ??

.

post-2614-14468916480037_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjde under 2 dygn...

Jag brukar ligga runt 7 och ZEOvit rekomenderar mellan 6,5 och 7,5 stabilt, men du har ju haft ett sjunkande värde och det var nog det som var problemet.

Sen brukar jag försöka att inte öka eller minska kh:t mer än en enhet per dygn.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, jag är väl halvblind och får skylla på att jag surfade på våran media-PC som har en 11 tums pekskärm, nästa gång får jag slå på projektorn eller köra bort barnen från den andra PC:en. Jag tolkade 28 som 26, men så efteråt så ser jag att det är tre dar mellan rutorna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att det var den mänskliga faktorn som orsakade dom flänga värdena.

Tror jag av misstag tog Ca istället för buffert när jag fyllde på osmosdunken före Jul :smiley9:

Fast jag lär försöka hålla mig på KH = 9 framöver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...