Gå till innehåll

Rykande Goniopora.


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

Nyss när jag höll på och matade i karet så började plötsligt min Goniopora 'purple' "ryka". Nånting brun-rött, inte speciellt slemmigt, stoff som flöt iväg ifrån den. Satt och funderade på flera saker det kunde bero på, som att den släppte iväg zooxantheller (sannolikt), någon försvarsmetod (när jag undersökte den närmare så såg jag en några cm stor mussla av nåt slag jag inte kände igen som satt fast på kanten av kolonin), fortplantning (osannolikt) m.m..

Men för att inte riskera något så plockade jag loss den ifrån sin plats och placerade den i karantän utanför karet, den slog i LS:en lite när den lossnade, men tror inte den skadades av det. Vad tror ni det var som skedde? Och vad tycker ni jag ska göra, tänkte ha den några dagar i karantän och observera den i.a.f. innan jag ploppar ner den i karet igen.

Senaste dagarna har jag inte gjort något speciellt i karet, gjorde ett vattenbyte på nyårsafton, tog i lite T-M triple buffer igår för att buffra upp KH:t ifrån strax över 6 till lite över 7. De vattenvärden jag mäter är bra (Ca 450, Mg 1290, KH 7, Nitrat 5, Fosfat 0.02, PH 8.3, salinitet 34,5-35ppt) och har inte ändrat så mycket på sig. Nitrat och fosfat sjönk lite under vattenbytet men inga stora skillnader.

Vad tror ni det var för något, och är det nåt mer jag ska göra tycker ni? Har lite aktivt kol i karen (precis bredvid Gonioporan faktiskt, så den borde ju absorberat nåt om det var nåt toxin). Skummarintaget står också bredvid den så den borde ju sugit upp en hel del av det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer info och uppdatering.

Gonioporan hade inte slagit ut under dagen, men nu när den står i karantänen så har den börjat expadera polyperna igen i.a.f. så den verkar ju må bra.

Allting i karet har mått utmärkt de senaste månaderna (förutom min Montipora bleknade lite när jag utökade ljuset lite) och koraller, macroalger och kalkalger har har visat på bra tillväxt så jag tror att det har varit bra förhållanden i.a.f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dålig bild på hur det såg ut om någon är intresserad. :)

När denna togs hade jag redan sugit av en del av "röken", under matningen hade pumpen & skummaren stängts av, när bilden togs var skummaren påslagen, därav den "starka" strömriktningen åt vänster.

post-4092-14468916528056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...