Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hejsan, har kopplat in en begagnad RO för första gången... men ärlite fundersam.... det kommer mer vatten ur avloppsslangen än det görur output-slangen... ska det vara så ??Tacksam för svar. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Japp, ca: 90% rätt ut i vasken, i vissa fall ännu mer, så Du kan lungt somna om. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Vilken har du? 90% låter lite mycke Niclas. Jag kör med AquaMedics90 o där e d 2/3 till avloppet o 1/3 renvatten. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Lika som Du Johannes, mina uppgifter grundar sig på samtal med AQMteknikerna, vet att det låter mycket men så sa dom, har själv intekollat exakt med min egen apparat, men det skvalar rätt friskt genomavloppslangen medan det stilla droppar i "rent" slangen så det kan nogstämma på ett ungefär... Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Det kan ju vara att den är igensatt, förfiltrerna ska bytas med jämna mellanrum, kan vara det som är problemet. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Men undra om hur man vet när ens filter är förbrukat och måste kompletteras med nya patroner.Nya patroner är dom dyra??Kanske bättre att köpa ett nytt Osmos om man ändå skall byta!??Har själv ett med 2 st behållare men märke vet jag ej. en med kol och en med tätlindad "snöre" Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Det här med fördelningen mellan smutsvatten/rent vatten har väl äventill viss del med vattentemperatur och ledningstryck att göra. Jagmärker själv att det tar längre tid att göra RO-vattnet på vinternjämfört med sommaren då kallvattnet är varmare.Christian, jag har för mig att sedimentfiltretoch kolpatronentill AM:s RO kostar ungefär 500 i sverige men jag kan minnas fel. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Rätta mig om jag harfel men jag har läst nån stanns att det bästa vattentempen för RO ligger runt 15 grader. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Vet ej om det finns någon ideal temperatur, men vattnet får inte varaför varmt för då kan membranet skadas (enl instruktionsboken för AM:sRO inte över 40C) Själv kör jag dock bara med kallvattnet då det rentlogiskt borde vara så att vattnet som kommer ut är renare. Detta trorjag eftersom: värme -> material utvidgar sig -> större "maskor" iRO-membranet -> mer vatten + mer skit kvar i vattnet. Om detirealiteten harnågon störreinverkan vet jagdock inte, hade man haften ledtalsmätare så borde det ju gå att testa. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 sediment och kolfiltret till AM 90 går på ca 250:- st i sverige. skaman däremot köpa nytt membran så är det nästan detsamma som att köpa enhelt ny RO.har också hört att det helst ska vara kallt vatten när man körRO´n. Någon hade en tanke om att det också kunde bero på attvattenledningar av koppar fäller mer koppar vid varmt vatten. Vet inteom det stämmer?Min AM 90 släpper nog minst 75% genom avloppsventilen./ Fredde<span class="bold"></span> Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.