Guest Gäst Postat 26 december 2003 Dela Postat 26 december 2003 Tänkte dra igång ett saltvattens akvarium till sommarn...Och jag ärhelt nybörjare (inom salt)...hade tänkte ungefär 350-540liter..Meneftersom jag bara är 18år så har jag inte så stor inkomst..=(..Men vadär det man behöver i början när man kör in det med LS och så??...Alltsåvad är dom första grejerna man bör köpa?.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Dela Postat 26 december 2003 Började för någon månad sedan,tänkte jag kan ju bidra med mininköpslista så får du en uppfattning iaf,dock gjorde jag misstaget attbörja med ett för litet kar för att sedan köpa ett större nu idagarna.Sen om detta är rätt eller fel det är ju en annan sak: <ul>[*]Begagnat kar, 125L 50x50x50cm 200kr[*]Värmare fick jag gratis med mitt förra kar som jag betalade 400kr för.Du kanske har en över sen förut?[*]1st Aqua-el 600L/h för 86kr till mitt förra kar,ska vara kvar som sumppump.[*]1st Maxi-jet 1000L/h blir cirkulationspump i det nya 255kr.[*]Lysrör3st ca 300kr[*]Armaturer gratis från farsans jobb,kolla auktioner/begagnathandel osv[*]Salt 240L ca 200-250kr tror jag.[*]10% av volymen i kg Levande sten, köp begagnad.Brukar ligga på 60kr/kg,varierar 20kr upp och ned i enstaka fall.[*]Diverse vattentester,total summa runt 400-500kr.Lysrören är väl inte nödvändiga till inkörningen tror jag,jag hållerpå att kör in de 4,5kg jag har hämtat än så länge under bara ett parenergilampor och det funkar bra för mig,kanske skulle gått bättre underriktig belysning.Cirkulationen bör vara 10ggr karets storlek, 1000L/hför ett 100L alltså, helst uppdelat på flera pumpar så att allt intestannar om en pump lägger av.Mitt har då gått på 1600kr plus levande sten, i mitt fall 700-800kr.Tur att jag fick sommmarjobb i sista stund,inte kul att motivera dennautgiften i studiebidragsbudgeten på 2500kr annars Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Dela Postat 26 december 2003 hehe nej studie bidraget räcker inte länge...Men då blir det kanskeinte så jätte dyrt i starten som jag hade räcknat med men sen ifall detblir ett 500 liters så kostar juh pumpar å så mkt mer...Men behöver jaginget annat tillbehör ibörjan typ MH,RO eller skummare lr nått sånt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Dela Postat 26 december 2003 Finns ju iofs en sak du behöver väldigt mkt utav...KUNSKAP! Läs alltdu kommer över,varenda bok de har på biblioteket, om du vill köpa någonså kan du nog söka på bok eller dyl här på forumet så borde du få uppvad folk rekommenderar. Alltså jag kan ju inte överdrivet mkt så jaghoppas någon säger till om jag har fel,eller instämmer om jag skulle harätt. MH är väl rekommenderat om man ska ha ett sånt stort kar som duoch vill ha lite ljuskrävande koraller i det,ska du inte ha såljuskrävande koraller borde du klara dig med lysrör(beror väl iofs påhur många du sätter över). Läs massa trådar i ljuset-delen av forumet.RO är väl vad jag har förstått det till för att slippa en alginvasionförst och främst,själv har jag fortfarande inte haft några störrealgproblem,börjar snart bli dags för mig att putsa rutorna dock,efter 5veckor igång.Sen är den väl även bra för att slippa mängden med olikaonyttiga ämnen som inte försvinner med avdunstningen utan alltid kommeratt öka i karet annars,tills dess att de kraschar systemet. Självtänker jag ju då istället byta hela vattenvolymen om 2 åristället,känns billigare. Skummare rekommenderar nog de flestahär,själv skippar jag detta då jag tycker att den låter för mkt,kommerförsöka få igång en DSB(Deep Sand Bed)kombinerat med ettrefugium medmacroalgeristället för att bli av med nitrater.Tills det kommer igångså blir det flera vattenbyten...Föreslår att du ägnar ett par dagar till att läsa igenom många avtrådarna här på denna diskuss, följt av mer målinriktad läsning på www.reefcentral.com's forum.Själv har jag i princip skippat allt studerande i 7 veckorenkom för saltvattensstudier...har mkt teori i huvudet,nu väntarpraktiken! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.