Gå till innehåll

Z. Scopas med vita prick


Rekommenderade inlägg

Tjena

Köpte min efterlängtade Scopas idag äntligen. Fick åka från Göteborg till Skåne för att hitta den men nu när jag släppt i den märkte jag att den hade små vita prickar. Den skall komma från det där stället i england som heter typ tropic marine? hmm kommer inte ihåg riktigt. Iaf de står på sidan att de är karantänförda. Min första tanke efter att ha läst i ett tidigare inlägg om nån palett som hade vita prick å att det kunde vara pga stress. Tänkte om det kan vara samma med min scopas då den är helt ny importerad för denna vecka till stället å isf kan man låta den komma till ro hos mig å se om de försvinner av sig själv eller hur gör man? har inte stött på nån sjukdom ännu vad jag vet i akvariet. Såg även att det första den gjorde var att besöka mina Lysmator för rengöring. Kan de städa bort vita prick? Har även en annan fråga som inte handlar om vita prick men om samma fisk. Såg att mina stackars occelaris å min gula wrasse verkar lite rädda för scopasen. Köpte även en veliferum samtidigt å de båda åker runt å skrämmer de andra. De biter inte dem andra men de andra verkar lite stressade. Är det bara en vane sak för de andra att inte vara rädda för dem tro? Min salaris blev rädd men nu verkar han bara skita i dem.

Ursäkta för långt utlägg men tänkte om jag berättar allt så blir det lättare för er att svara.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, tackar. det lugnar ner nerverna lite. Hade ju varit lite jobbigt att åkt så långt å köpt en sjuk fisk som hade dött eller nått. Förövrigt känner fisken att den har parasiter? Nämnligen första gången jag sett nån av mina fiskar få en putsning eller kan det vara så att inte alla fiskar känner till putsarräkor? tänkte om de aldrig sett nån vet du kan inte vad den håller på med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om fisken inte hade prick på sig i butiken så kan den ju inte kallas sjuk när du köpte den. Ja fisken känner att den har parasiter. Den kliar sig mot sten och annan inredning. Ofta syns det också på gälarna då de brukar vara mer 'öppna' och fisken kanske andas lite onormalt.

Om alla fiskar känner till putsarräkor har jag ingen aning om. Vill de bli putsade så tillåter de det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...