Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hejsan!Mitt saltkar är ganska nystartat och jag hde för nån vecka sedan såhade jag problem med en olig film på ytan. Jag köpte då en cirkulationspump till. Mitt akvarium ligger runt en 245 liter och jag har pumparsom kör runt ca 3000 l/h. 2 av pumparna sitter vid ytan....så det ärbra med vågor på den. Men när jag tittar efter riktigt noga i ett hörn,så kan jag se att det fortfarande finns kvar en liten hinna (man kaninte se den om man intetittar efter riktigt noga). Vad ska jag göraså att denna tunna tunna hinna försvinner? Vad beror det på? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 oljefilm på ytan beror oftast på proteiner som kommer från maten du ger firrarna, i stora drag.Skummaren borde logiskt sett hjälpa dig med att få bort denna hinnaNOTERING: jag kanske bara röker crack och hittar på allt Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Tack!Men saken är den att jag inte har några fiskar. Det äna levnde djuren där i är turbosniglar och lite koraller.Skummaren kan inte skumma bort allt eftersom att den oljiga filmenpå ytan, borde vara "ihop blandad" med vattnet, det är då den oljigafilmen (proteinerna)skummas bort, om jag inte har rent fel för mig.Är det någon som vet hur jag kan förhindra bildandet av "hinnan"? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 har du en ytavrinning och/eller tar skummaren nära ytan Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Nej...jag har inte ytavrinning. Någon annan som vet vad problemet kan bero på? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 oftast blir det av foder man om du inte matar något så kan det varavanligt damm om man kör utan täckglas även kan det komma in pollendenna årstiden.Prova att rikta om pumparna lite så dom tar i hörnet och se till att du har pumparna så att dom spräker vattenytan. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Har du inte ytavrinning så kanske det inte går att få ytan helt klar? /Mattias Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Om man har tillräcklig cirkulation vid vattenytan, och pumparna ärriktade "rätt" så får man inte den filmen på vattenytan, jag har c:a10.000 Liter/timme i ett 330 liters akvarium och har ingen film påvattenytan, och ingen ytavrinning heller, det är vid vattenytan somgasutbytet i akvariet äger rum. Så kraftig cirkulation vid vattenytanär mycket viktig. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Tack för ditt svar bengt!Det var många liter/h! Eller är det kanske bara jag som har svagcirkulation? Men när du har så stark cirkulation, flyger inte fiskarnarunt välldans mycket då i akvariumet? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Nej dom flyger inte runt, dom älskar verkligen vattenrörelsen. Vattnetblir syrerikt och kristallklart plus att det inte blir några döda zoneri akvariet där vattnet står stilla. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.