Gå till innehåll

vattenvärden?


AlexanderClown58l

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag undrar om någon här vet om Mg och Ca ställer in sig ''självt'' då karet kört in sig.

Nitrittoppen hade kommit då silikathalten var alldeles för hög och jag gjorde ett delvattenbyte, innan jag bytt vatten har jag aldrig mätt Mg och Ca.

Nu är dom värdena pyttelit för höga, ändras dom allt efter karet är ''återställt'' i sin normala form som ex. Ammonium, nitrit, nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår rätt så är ditt kar ganska nystartat?

Nitritvärdet går upp ett litet tag efter att man startat karet, efter någon/några veckor så går det ner och då är det ok.

Din temp är ok.

Ditt KH är ok.

Ph ok.

Amoniak har jag aldrig mätt så jag har inte koll på det, men tror inte ditt värde är något problem. Att du kan mäta något alls beror troligen på att du fortfarande har lite nitrit kvar.

Nitriten kommer att bli noll ganska snart.

Nitrat är onödigt högt, men ta det lugnt med det, det kan gå ned av sig självt.

Du har lite fosfat. Man vill gärna att det skall vara noll. Du kan använda lite fosfatremover får att få ner det.

Ca är onödigt högt, 400 - 450 anses vara mer lagom. Det kommer att gå ner av sig självt.

Ditt Mg är egentligen inget problem men oftast vill man ligga lite högre, kanske 1300 - 1350.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cool, a det är nystartat, stått och snurrat i ca. 1 månad o 1 vecka imorgon (lördag), men dels gjorde jag ett delvattenbyte då min silikathalt var för hög, så det är nog därför det är lite ''ostadigt'' läge i karet, precis som skummaren som arbetar på som tusan efter vattenbytet, den gjorde likadant i början och försvann snabbt och karet vart utan microbubblor och överflödig skummarbehållare

Så ja tänkte ge det 2-3 dar sen göra tester igen och se vad som hänt!

Tack Wiking för ditt svar, jag har ett PDF-dokument ''Saltvattenskemi för dummies'' som jag läser i och lärt mig bra saker i, tips för andra nya som börjar med saltvatten, man hittar den här på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs den PDF fil du har flera gånger. Jag använder den ofta.

Ditt kar är så nytt så jag föreslår följande;

- gör inga vattenbyten, helt onödigt

- tillsätt inga medel för att ändra några värden

- karet måste stå och 'mogna', och mognadsprocessen består av flera olika faser

- Kolla så du har rätt densitet

- ersätt avdunstat vatten med färskvatten, helst osmosvatten

Viktigast av allt, låt karet vara ifred, låt det stå och mogna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...