Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 har fått bruna äkliga alger i karet på stenen det blir som en brun matta som det fastnar små luft bubblor i.nån som vet vad jag pratar om för alger och hur jag ska bli av med dom.jag kör med osmos vatten. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 turbosar gjorde susen för mig, jag släppte i 10st i ett 750L kar och det gjorde markant skillnad.men det kan ju vara mycket annat som spökar till det för dig... vad vet jag? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Jag har samma problem i mitt kar, det började för ca 3 mån sedan ochhar inte gett sig ännu, det blev bättre ett tag sedan jag fått upp mittkh som låg på ca 5 till ca 11. Efter ett par veckor blev det likamycket brunt i karet som innan och är så ännu, har inte en aning om vaddet beror på att det blivit är så här, min kalkreaktor stod still någonmånad kanske kan det ha med saken att göra. Tror det är påbättringsvägen, korallerna har börjat trivas bättre och kalkalger harbörjat täcka ställen på stenen där jag tidigare haft detta bruna medbubblor i. Med tiden har detta bruna slemmiga på vissa ställen övergåtttill gröna trådalger :-( Skulle vara väldigt intressant om någon kompå en trolig orsak till detta bruna med bubblor, själv har jag inte enaning, även jag kör med osmosvatten.Mattias Widell Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 ska prova att köra med ett pumphuvud över stenen i dag så får vi se om det lossnar och om det kommer tillbaka senare Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Finns många möjliga förklaringar, men inget man kan vara 100% säker på att funkar.Möjliga faktorer:- Ljuskvalitet och styrka- Vattenvärden, PH och KH främst- Näring i vattnet, Nitrit, Nitrat och speciellt fosfat- Vattencirkulation- För mkt av vissa ämnen till exempel kisel.Finns säkert en del till... Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Mina mh lampor är ca 1,5 år nu men det skall ju inte bli såhär ändå,har bra kh på ca 11 dkh och ph ligger på 8,2, har rejäl cirkulationingen nitrit eller fosfat, men hur det är med kiselvet jag inte.Kanman få kisel i ett kar som fungerat perfekt i ca ett år, vart kan det iså fall komma från?Mattias Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Vanligt kommer kisel med sötvattnet man fyller på med. Kan även komma från stenar o dylikt, men det tror jag inte i ditt fall.Mina gissningar är fosfat i vattnet och då är lösningen bättreskumning och gärna fosfat-filter.... eller så är lampan dålig. Vad hardu för Kelvin på dem? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Har du dubbelkollat salthalten? dessa alger ska tydligen trivasbättre när salthalten är låg. Av erfarenhet vet jag att man inte kanlita på flytarmsmätarna.Mvh Beppe Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hej!Tycker att det låter som någon form av cyanobakterier (vanligtvisbruna eller röda). Dessa trivs vid högt näringsinnehåll (hög halt avlöst organiskt material) och låg cirkulation. Ofta kan det fungera medatt höja KH:toch att se till att det ligger stabilt (drygt 10dKH).Försök att dra ned på matningen och öka cirkulationen så brukarde ge med sig efter ett tag. Det finns även vissa lägre djur somtardessa, t ex vissa eremiteroch sniglar. Men det mest effektiva ärnogdock bra skumning så att man får bort mycket avdet organiskamaterialet. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 mitt KH är lite lågt håller på att jobba på att höja det så sakta så där har vi nog problemet.tack så mycket Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Kan vara dinoflagaletter också, har haft sånna i min sump för ett tagsen. Dom är slämmiga och bruna ser lite ut som cyano fast de bildar somtrådar från mattan med bubblor i. De berodde på att sumpen hade samlatpå sig skit och där trivdes de, jag sög ut dom och skiten sen var detbra =) Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hej,Får verkligen hoppas att det inte rör sig om dinoflagellater, domkan ta kål på mycket i akvariet. Läste lite nyligen om dinoflagellateroch diatomer och de kännetecknas ofta av en väldigt matt färg oftaljusbrun eller nästan helt ofärgade. Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hej, jagmätte nu salthalten i karet och den låg lågt, 1,022, skallsakta höja upp den till 1,025, lite konstigt för när jag mätte sist jagbytte vatten så fick jag ett värde på ca 1,025 men nu låg det alltså på1,022. Jag kör fortfarande med den mätaren där man har en plastburk meden visare som flyter, skall byta ut den har jag tänkt. Jag skrev attmitt ph ligger på 8,2 men det är ett ungefärligt medelvärde, påmorgonen har jag ca 7,75 och på kvällen ca 8,33. Jag har hört att detär normalt med ett lägre ph på morgonen och ett högre på kvällen mendetta är ju en stor variaton som jag har? Skall nu halveramatdoseringen, skummaren skummar som sjutton, riktigt tjockt segt skumsom lyfter lite på locket i burken så den e det nog inget fel på, jaghar inte heller så mycket fisk. Jag har ganska stark belysning,10,000k, 3*250w till mitt 720L, kraftig cirkulation som är optimalskulle jag tro, får se hur det uttvecklar sig./Mattias Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hej,jag har haft liknande problem (cyanobakterier) som löste sig i ochmed att jag höjde pH till 8.3-8.4 med hjälp av kalciumhydroxid. Mvh Magnus Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Vi har og fått cyanobakterier. har en ph på 8,1 om kvelden hadde vellvært en ideog øket den med kalciumhydroxid, men hvordan gjør vi det?er det med reef evolution kalciumhydroxide kalkwasser mix? det brukervi jo til kalkvannsreaktoren, er det den? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 <blockquote>Citera: Ursprungligen postat av Nicklas den 17Maj2003<hr>Hej,Får verkligen hoppas att det inte rör sig om dinoflagellater, domkan ta kål på mycket i akvariet. Läste lite nyligen om dinoflagellateroch diatomer och de kännetecknas ofta av en väldigt matt färg oftaljusbrun eller nästan helt ofärgade.<hr></blockquote> Nu blev jag orolig... Kan detta vara dinoflagellater? http://se.photos.yahoo.com/bc/oscar_hammarstedt/vwp?.dir=/ak varium&.src=ph&.dnm=alger.jpg&.view=t&.done= http%3a//se.photos.yahoo.com/bc/oscar_hammarstedt/lst%3f%26. dir=/akvarium%26.src=ph%26.view=t Mvh Beppe Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Nej det ärinte dinoflagellater.MVH Per Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Beppe, det där är inte dinoflagellater. Men det ser verkligen inte roligt ut.Har du koll på alla vattenvärden? Nitrat speciellt?Ordentlig skumning?Bra belysning 8-10 timmar om dagen?Algätande djur? Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Akvariet består av tanken på 450 liter med ytavrinning ner till en100 liters sump. Skummaren, en Deltec Apf 600 arbetar bra tycker jag.Belysningen är 2*150 watt MH på 14000 k, samt ett lysrör 10 000 k samtett 50/50 Karet kördes igång i mars och har genomgått brunalger+grönalger.Grönalgerna försvann ganska snart efter jag la i en Bicolor och tvågula kirurger. Dessa konstiga alger kom för någon vecka sedan och jagtycker inte det ser ut som vanliga trådalger heller. Nitraten ligger påstrax under 1mg/L, man fosfaten har jag inte mätt ännu. Har ni någraerfarenheter av fosfot remover? Övriga värden är salthalt 1,023, (enligt vipparmsmätaren som jagdock inte litar på så värst mycket eftersom alla verkar visa olika), PH8,4 på kvällen. KH 8-9Förutom ovan nämda fiskar har jag 15 stycken små eremiter, en salarias och en pularis. http://se.photos.yahoo.com/oscar_hammarstedtMvh Beppe Citera
Guest Gäst Postat 26 december 2003 Postat 26 december 2003 Hej Beppe! Det du har fått i karet är blågrönalger(cyanophyta) Dessaär nära besläktade med bakterier och kan uppträda på många vis. Det kanvara besvärligt att bli av med dem. Trösten är vell att de baraförsvinner lika fort som de kom. har du UV till dit kar ,om inte såtycker jag du bör fixa ett sådant. Du skriver att du inte har kollatupp fosfathalten. Det bör du nog titta på snarast. Tropic Marin har ettfosfatremover som heter PRO-CORAL ORGANIC som fungerar väldigt bratycker jag. I övrigt så får du vell fixa till ett vattenbyte på så dären 100l och samtidigt suga ur det som går.Lycka till och oroa dig inte för mycket. Jag tror att det löser sigför dig. Det är ju ett ganska nystartat akvarium ,så det kan vara liteav en fas i inkörningen.som tillägg skal sägas att du kan även ha högkvävehalt i vattnet av någon anlednig som du får se över . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.