Gå till innehåll

Bygga intern sump


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jag funderar lite på hur jag kan bygga en intern sump för att: dölja teknik, få ett litet refugium.

Jag tänkte att man kanske kunde utgå från plast/akrylakvarium och såga itu längsmed och sätta ihop på ett smart sätt?

Jag vet inte vad som är smart - här är en ful genomskärningsritning jag gjorde. Ser det bra eller dåligt ut?

post-3625-1446891695677_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte riktigt kommit så långt som till måtten, men en Deltec Mc500 är 21 cm bred och en aquabeepump är ca 10 cm. Utrymmena däremellan tänkte jag planera så det blir ca 50 cm längd totalt. Djupet på sumpen blir väl ca 11 cm (både pump och skummare har om jag sett rätt ca 9-10 cm storlek). Så total volym blir väl ca 27,5 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir rymligare än RSMs filterfack. Och det räcker för mig. Plus att jag slipper plocka av krånglig huv för att komma åt många saker. Faktum är att det sämsta med ett RSM tycker jag absolut är att om du vill ha upp och rengöra t ex den där påsen med keramik. Då måste du rycka ut plastplupparna och lyfta av hela huven och sen skruva bort två pumpar för att sen pressa ner handen i en tight öppning längst ner och dra och så brukar den vara så svår att få upp att jag måste använda en gammal stekspade som "skohorn"... och när den pärsen är över så ska allt tillbaks igen... det är faktiskt helt värdelöst planerat. Nästan vilken annan lösning som helst kommer att kännas som en dans på rosor jämfört med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...