Gå till innehåll

GroTech - Corall A,B,C ???


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Ska inhandla lite nya spårämnen till karet körde förut med tropic marine A-elements och K-elements. kan inte säga att jag är super nöjd o inte heller besviken men magnesium värdet verkar vara dåligt i dom tillsattserna .tänkte i allafall prova GroTech - Corall A,B,C. är det nån som har nån erfarenhet av dessa eller vet om tropic marine som jag körde innan är bättre? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men det är ju inte riktigt till för att bibehålla magnesium;)

Då är det ju bättre att du tillsätter Magnesium liquid som är deras flytande magnesium(pulvret är dock drygare).

Dom produkter du nämner är spårämnestillsatser med en blandad kompott av olika ämnen som du inte normalt mäter i karet. A och K elements har ibland nämts som bra för att stoppa vissa typer av nekros på sps.

I ett vanligt blandat revkar som inte är packat med koraller så skulle jag kanske byta vatten lite oftare istället.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men det är ju inte riktigt till för att bibehålla magnesium;)

Då är det ju bättre att du tillsätter Magnesium liquid som är deras flytande magnesium(pulvret är dock drygare).

Dom produkter du nämner är spårämnestillsatser med en blandad kompott av olika ämnen som du inte normalt mäter i karet. A och K elements har ibland nämts som bra för att stoppa vissa typer av nekros på sps.

I ett vanligt blandat revkar som inte är packat med koraller så skulle jag kanske byta vatten lite oftare istället.

//NiXoN

provade med täta vatten byten men ingen mätbar skillnad så tänkte köpa en extra burk magnesium den här gången :)

byter 10% varannan vecka nu, förut 10% i veckan.

vet du om det är nån större skillnad om man kör med gro tech A,B,C?? får man samma kompott med dessa flaskor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är väl stortsett motsvarande, jag tycker att frågan du bör ställa är hurvida du behöver domhär tillsatserna. Prova kör ditt kar utan ett tag, bra salt och se till att grundparametrarna ligger konsekvent bra till.

Sen provar du med tillsatserna efter 2-3 månader o kollar om du märker någon skillnad i tillväxt o färg...

Det är lite placebovarning på många tillsatser, dvs dom gör mera för akvaristen än akvariet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är väl stortsett motsvarande, jag tycker att frågan du bör ställa är hurvida du behöver domhär tillsatserna. Prova kör ditt kar utan ett tag, bra salt och se till att grundparametrarna ligger konsekvent bra till.

Sen provar du med tillsatserna efter 2-3 månader o kollar om du märker någon skillnad i tillväxt o färg...

Det är lite placebovarning på många tillsatser, dvs dom gör mera för akvaristen än akvariet.

//NiXoN

OK ;) vet inte om jag vågar sluta med det helt. eftersom jag håller på att införskaffa mer och mer stenkoraller just nu! men du kanske har rätt det kanske just är som du säger att

man mår bra själv av tanken att man tillsätter extra spårämnen! skulle det bli förlite spårämnen i karet hinner man ser det innan korallerna dör? mvhJerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...