Ragman Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 Jaha då har man tagit beslutet att göra om det stora karet till saltvatten. detta är ett långtids projekt som kommer köras ett bra tag innan koraller ska läggas i och belysning införskaffas. då jag för tillfället lägger de mesta pengarna på mitt 250 liters deltec kar. vill nu ha tips om hur jag ska göra med all utrustning o teknik. karet är oborrat med välvd framruta. planerar att ha ytavrinning i det högra hörnet. möbeln är inte direkt bra anpassad för sump men jag funderar skarpt på att försöka få in någon form av sump i det. möbelns skåp mått 2 st340mm djup410mm bred650mm höggår det att bygga sump i detta skåp??1 ska man borra karet eller fixa någon annan lösning??2 var isf ska man borra, botten eller sidan och vilka mått??3 vill gärna ha förslag på en bra sump lösning som passar i skåpet4 tar gärna emot förslag på var man införskaffar billiga rör och böjar och allt som behövs då jag är helt grön på denna biten också.5 tips på en bra lösning på ytavrinning6 funderar på att bygga en egen skummare finns det någon som kan rekommendera en bra utförlig ritning till detta och vad som behövs?? har i dagsläget endast en berliner air skummare som troligen ej räcker.7 ge mig gärna tips på allt som kan va bra o veta då jag endast haft saltvattens kar sen 2008-11 sötvatten har jag haft i ca 15 år.8 fler frågor lär komma efterhandbilder kommer också
Ragman Postat 21 maj 2009 Författare Postat 21 maj 2009 denna tråd kan plockas bort då jag sålde karet istället och ska nu leta reda på ett nytt som redan är borrat
Ragman Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 tråden kan plockas bort då den aldrig blivit aktuell
Rekommenderade inlägg