Gå till innehåll

Jimmys 390 liters projekt


Ragman

Rekommenderade inlägg

Jaha då har man tagit beslutet att göra om det stora karet till saltvatten. detta är ett långtids projekt som kommer köras ett bra tag innan koraller ska läggas i och belysning införskaffas. då jag för tillfället lägger de mesta pengarna på mitt 250 liters deltec kar. vill nu ha tips om hur jag ska göra med all utrustning o teknik. karet är oborrat med välvd framruta. planerar att ha ytavrinning i det högra hörnet. möbeln är inte direkt bra anpassad för sump men jag funderar skarpt på att försöka få in någon form av sump i det.

möbelns skåp mått 2 st

340mm djup

410mm bred

650mm hög

går det att bygga sump i detta skåp??

1 ska man borra karet eller fixa någon annan lösning??

2 var isf ska man borra, botten eller sidan och vilka mått??

3 vill gärna ha förslag på en bra sump lösning som passar i skåpet

4 tar gärna emot förslag på var man införskaffar billiga rör och böjar och allt som behövs då jag är helt grön på denna biten också.

5 tips på en bra lösning på ytavrinning

6 funderar på att bygga en egen skummare finns det någon som kan rekommendera en bra utförlig ritning till detta och vad som behövs?? har i dagsläget endast en berliner air skummare som troligen ej räcker.

7 ge mig gärna tips på allt som kan va bra o veta då jag endast haft saltvattens kar sen 2008-11 sötvatten har jag haft i ca 15 år.

8 fler frågor lär komma efterhand

bilder kommer också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...