Gå till innehåll

Starta från scratch.....


Guest Jockisen

Rekommenderade inlägg

Guest Jockisen

Hej undrar hur jag ska gå till väga om jag vill starta ett saltvattens akvarium det verkar ju vara en hel vetenskap???

Jag har börjat samla ihop info men det är ju så mycket att man blir snurrig jag skulle behöva lite tips....Finns det något man kan göra steg för steg så att säga så att man inte behöver köpa allt på en gång...

Kom med tips till en riktig nybörjare....

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att få kontakt med någon annan som redan har ett kar i närheten där du bor. Ser att du kommer från eken och där finns det nog en hel drös av saltisar. Häng med runt till hans saltkompisar ochtitta på deras kar och fråga de om det du undrar, Hämta inspiration, du kan få en massa tips och genom detta kan du lär dig massor av detta. Bli inte rädd av alla konstiga facktermer så exempelvis "Och där i det karet så har jag saltfritt salt??) Låter knäppt! jag vet , men du kommer snart in idet hela. Andras erfarenheter är guld värtom man inte vet så mycket själv. Ett tips till kan du få. Snåla inte på utrustningen att starta ett saltvattenkar kostar pengar. sedan när du bestämt dig för storlek på kar vilken skummare ,Uvc &andra prylar så kommer du fram till en summa och då är det upp till dig om du tycker det är värt pengarna eller har råd helt enkelt. Det finns inga genvägar till ett lyckat akvarium utan bara stor plånbok, nu ska jag också säga att man lyckas inte automatiskt bara för att man har massor av dyr teknisk utrustning men det blir lite lättare och bekvämare med teknink som t.ex. automatisk vattenpåfyllning. Om plånboken inte är så tjock som man hade önskat så finns det mängder av begagnade saker att spara pengar på.

Lycka till med dina akvarieplaner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett råd som återkommer inom saltvatten är: In a reeftank only bad things happens fast, och detta har jag tagit vara på och försökt läsa på och spara lite samt att beg. marknaden är stor (och billigare)

man behöver inte köpa belysningen direkt osv.

jag har gjort som så att först ska burken ha något att stå på, alltså bygger jag en bänk.

sedan behöver jag ett akvarium så då gör jag det.

sedan så måste jag ha vatten och då behöver jag ett RO filter så det ordnas.

sedan så..... du förstår, Rom byggdes inte på en dag, och det gör inte ett saltvattenakvarium heller.

Och allt behöver inte köpa på samma lön, ( om man inte heter Bill Gates, jag är förresten glad att jag inte är han för han är skitful...)

Det är ju halva nöjet att det tar lite tid för ju mer man läser på desto mer inser man att man behöver lära sig för att slippa dom värsta nybörjartabbarna., och dåinserman att man inte behöver köpa allt samma dag.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...