Gå till innehåll

Skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har sista veckorna haft lite problem med att min skummare inte skummar något.. har haft allt igång i 6 månader utan problem, så jag vet inte riktigt avd det beror på.. har rengjort luftintag osv, utan effekt.. Någon som har några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för skummare är det?

Om det är en luftdriven skummare så brukar man få byta luft-blocken med jämna mellanrum.

Stigröret bör man också rengöra ganska ofta.

Och ibland kan man till och med lägga hela skummaren i vatten blandat med ättika för att lösa kalkavlagringar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en seaclone, den suger in luft via en slang utifrån... har försökt rengöra den lite, men är svårt att komma åt, men ättika ska alltså funka.. kanske ska prova med det då :)..

Har provat lite olika inställningar med luften nu, men antingen samlas bara vatten i behållaren, eller så kommer det luftbubblor i akvariet, och väldigt lite skum..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm vill inte var gnällig o elak nu, men jag har haft en Seaclone och den krånglade precis som din, när den svämmat över 2ggr med vattenskador på parketten så åkte den ut! Inhandlade en Aqua medic turboflootor 1000 multi och är nu helnöjd.

Inte mycket till hjälp med mitt svar, men har Du råd så byt din skummare.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "skvalar" och stör mindre än min Seaclone gjorde -tror jag...

Kostade 2500:-

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. får överväga det lite.. är ju lite pengar trots allt :) har inte direkt haft problem med min på något sätt, förutom att den inte har någon lust att skumma just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...