Gå till innehåll

Vatten värden


Guest Silver

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har kontrollerat mina värden under några dagaroch de ser ut såhär.

PH 8,2 ,temp 26 ,nitrit 0 ,nitrat 0 ,ammoniac 0 ,salthalt 1,021.

(1) Verkar de vara ok??Vad fins det mer för värden som jag ska kontrollera? och vad ska de ligga på??

(2) När ska man göra första vatten bytet vid uppstarten?

(3) Varför ska man vänta tills brunalgern har kommit innan man ska slänga i fisk??

Tacksam för så många svar som möjligt.

MVH Aqil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du även bör kolla KH och CA värdena. KH bör ligga på 8-10 och CA värdet ligger på 400-410 i havet , dessa värden tycker jag att man skall efterlikna, fast bättre med högre värde än för lågt.

Hur länge har akvariet varit i gång?

Tror inte att du behöver vänta tills brunalgerna har kommit, Värdena är ju bra så det är nog inga problem. Men för den delen så simma långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du även bör kolla KH och CA värdena. KH bör ligga på 8-10 och CA värdet ligger på 400-410 i havet , dessa värden tycker jag att man skall efterlikna, fast bättre med högre värde än för lågt.

Hur länge har akvariet varit i gång?

Tror inte att du behöver vänta tills brunalgerna har kommit, Värdena är ju bra så det är nog inga problem. Men för den delen så simma långsamt.

Den har varit igång i ca 2 veckor.Jo en sak till.Jag kör med vanligt kran vatten och jag undrar hur jag ska göra när jag ska byta vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist kan du använda dig av vanligt kranvatten,men det är ju bättre med osmosvatten så fort du kan fixe det.

Jag brukar rekomendera ett vattenbyte på 10-20% i månaden, å i samband med det så kan du ju suga ur ditrus(smuts) ur sanden om du har det. eller om det samlats på platser där det kan ansamlas .

Blanda i förväg den mängd vatten du skall byta . Så är det bara att suga ur detsamma å tillsätta det nyblandade vattnet. Bra om du har värmare i det nya vattnet så du har samma som i karet. Salthalten bör även den vara densamma som i karet.

Du behöver med andra ord 2 hinkar eller dyligt , den ena för nya saltblandningen å en för det vatten du suger ur karet.

Du säger att ditt kar har bara varit igång i 2 veckor. Ta det lite lungt då ,skadar inte å vänta några veckor till. Kolla under tiden värden å så. inte varge dag ,men så pass att du ser att allt har stabiliserat sig och att alla dina alger börgar att försvinna.

Höll på att glömmasmiley5.gif. Ingen panik med vattenbyte nu den närmaste månaden. Det kan bli så att ditt kar då inte hinner att stabilisera sig, utan istället hamnar i fas nystart hela tiden. Så jag upprepar mig. Simma lungt så skall du se att det kommer att fungera bra för dig.

Lycka tillsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist kan du använda dig av vanligt kranvatten,men det är ju bättre med osmosvatten så fort du kan fixe det.

Jag brukar rekomendera ett vattenbyte på 10-20% i månaden, å i samband med det så kan du ju suga ur ditrus(smuts) ur sanden om du har det. eller om det samlats på platser där det kan ansamlas .

Blanda i förväg den mängd vatten du skall byta . Så är det bara att suga ur detsamma å tillsätta det nyblandade vattnet. Bra om du har värmare i det nya vattnet så du har samma som i karet. Salthalten bör även den vara densamma som i karet.

Du behöver med andra ord 2 hinkar eller dyligt , den ena för nya saltblandningen å en för det vatten du suger ur karet.

Du säger att ditt kar har bara varit igång i 2 veckor. Ta det lite lungt då ,skadar inte å vänta några veckor till. Kolla under tiden värden å så. inte varge dag ,men så pass att du ser att allt har stabiliserat sig och att alla dina alger börgar att försvinna.

Höll på att glömmasmiley5.gif. Ingen panik med vattenbyte nu den närmaste månaden. Det kan bli så att ditt kar då inte hinner att stabilisera sig, utan istället hamnar i fas nystart hela tiden. Så jag upprepar mig. Simma lungt så skall du se att det kommer att fungera bra för dig.

Lycka tillsmiley2.gif.

Tack för svaren.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp håller med göran vänta med fisk för dina vattenvärden kommer att ändras tror nog att du kommer att få både nitrit nitrat toppar.

Samma med vattenbyten vänta nån månad du har inget som förbruka vattnet just nu

Ok.Tack ska ni ha.smiley1.gif

har för lite tålamodsmiley5.gif.

Hur och när vetman att vattnet är moget för fisk och annat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...