Gå till innehåll

Vanlig Halogen (ej MH) ???


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Vad är det som gör att man inte kan använda vanlig Halogen belysning i saltvattensburkar??? bortsätt från att watt antalet e mycket mindre då.. tex som extra belysning utöver den ordinarie belysningen (MH/T5) Har den nån påverkan på djuren eller alger??? eller skadlig på nått sätt??? Ha länge varit nyfiken på detta av ren nyfikenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju riktigt att man med de armaturer som brukar användas till akvarier har bättre möjligheter att få rätt typ av ljus men det finns en viktig anledning till att inte använda vanlig halogen och det är ekonomin. Visserligen är halogenlampor billiga i inköp om man jämför med lysrör och metallhalogen men utbytet i ljus per insatt ström är så mycket sämre att elräkningen blir desto värre. Halogenlampor kan passa till en uthusvägg där man tänder dem några minuter medan man öppnar dörren och liknande, däremot är de ekonomisk katastrof till akvarier där lampan skall lysa flera timmar per dag. Det man tjänar i inköp kommer man fort nog att förlora i elkostnad. Vill man dessutom inte bara tänka i snöd ekonomi utan också begrunda miljöaspekter så är det än större anledning att inte välja halogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen har extremt dåligt ljusspektra för växter/koraller, väldigt rött, en väldigt stor del av ljuset går ut som infraröd strålning som endast värmer upp vattnet. En halogenlampa är egentligen bara en glödlampa med alla dess nackdelar, medans MH är en gas-urladdningslampa på samma sätt som ett lysrör. Så Halogen och MetalHalogen har inget med varandra att göra. Och effektiviteten hos halogenlampor ligger väl kring 3.5% medans MH (samt de bästa LED) kan vara uppåt 20%, resten blir värme, så man riskerar att för att få tillnärmelsevis tillräckligt med ljus ner i karet värma vattnet så mycket att man behöver en kylare, inte helt rätt ;)... sen kan man ju tänka såhär, istället för en 400W halogenlampa så köper man en begagnad 70W MH och får ungefär lika mycket lumen, och med ett spektra som är mycket bättre för korallerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då hänger jag med,, rena katastrofen me halogen me andra ord,, ja me tanke på hur mycket mina koraller växer o färgar ut så skulle man inte villja riskera att det går åt helvete.. funderar däremot på sån stark LED belysning, men ja vet inte vart man få tag på sånt billigt till akvarie.. Men det borde väl va billigare än MH??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då hänger jag med,, rena katastrofen me halogen me andra ord,, ja me tanke på hur mycket mina koraller växer o färgar ut så skulle man inte villja riskera att det går åt helvete.. funderar däremot på sån stark LED belysning, men ja vet inte vart man få tag på sånt billigt till akvarie.. Men det borde väl va billigare än MH??

Belysning är ett svårt kapitel i saltvattenshobbyn, och kostar tyvärr en hel del, fortfarande är väl T5 lysrör och MH de billigaste för en given ljuseffekt. LED har en högre initial kostnad, men sen håller de längre så i långa loppet blir dom sannolikt lite billigare. Själv håller jag på och designar en egen LED +T5 ramp som ska innehålla ca 100 LED som drivs på ca 3W och 2-3 T5 rör på 80W styck. Och fast jag ska bygga den själv så kommer priset för bara lampor, socklar och drivelektronik ligga på minst 5000kr... + det som behövs för rampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysning är ett svårt kapitel i saltvattenshobbyn, och kostar tyvärr en hel del, fortfarande är väl T5 lysrör och MH de billigaste för en given ljuseffekt. LED har en högre initial kostnad, men sen håller de längre så i långa loppet blir dom sannolikt lite billigare. Själv håller jag på och designar en egen LED +T5 ramp som ska innehålla ca 100 LED som drivs på ca 3W och 2-3 T5 rör på 80W styck. Och fast jag ska bygga den själv så kommer priset för bara lampor, socklar och drivelektronik ligga på minst 5000kr... + det som behövs för rampen.

Oh fan, ja nu vet jag inte om det behövs så mycket till min 200L burk iof, men hur som helst så verkar det dyrt.. kanske lättare o ligga på o nappa på en MH på guidens köp/sälj sen när man har pengar till det.. eller så få man skaffa den metalhalogen armaturen på jula, IP65 heter den tro jag, Effekt: 70 W.. eftersom jag redan har belysning och bara vill uppgradera med extra ljus..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...