Gå till innehåll

Fråga om S.Hysterix och okänd korall.


Orion

Rekommenderade inlägg

Fick hem en S.Hysterix idag,och märkte då att stammen mot botten var vit.Är detta vanligt eller har den blivit illa behandlad?

Har även en annan fråga,fick flytta över en stenkorall från ett annat kar till mitt pg.a nerläggning. Har ingen aning om vad det är för någon,och har tyvärr ingen bild men det är en rund platta med ett femtiotal polyper.Skinnet på korallen är lila och polyperna är grönaktiga.

Korallen var lite illa åtgången,så ca 40/ av skinnet och polyperna hade dött, men nu ser det ut som det börjar växa tillbaka. Konstigt nog så har det kommit någon brun slemliknande sak på det döda området, och frågan är då om det ska vara så innan korallens "skinn" växer över eller om det är något annat? Denna bruna slemliknande sak finns endast på den korallen i hela akvariumet.

vore sjysst om någon kunde hjälpa mig med frågorna.

Mvh Orion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriatopora arter kan ganska lätt få döda partier på skelettet, men trivs dom så läker det och växer igen snabbt. Min S. caliendrum fick några döda områden, men efter den kommit i huvudkaret så tog det bara några veckor så växte den över det snabbt och man kunde inte se att den varit skadad.

När det gäller det andra så låter det mer som om någon alg eller bakterie har tagit fäste på skelettet, är det så att den växer tillbaks "skinn" så är det så att det sakta sprider sig ut ifrån de levande partierna.

Bilder på dem skulle vara kanon för ett bättre svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...