Gå till innehåll

Extra belysning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Till mitt 350liters akvarium 90*60*65 har jag köpt en Geismannarmatur med ett 150w MH och 2*9w blåljus.

Jag fattar nog lite långsamt för när jag söker efter en tillägsbelysning i form av ett T5 så får jag inte riktigt ihop det. Skulle vilja ha tips på vad man ska ha för styrka(tänkte försöka mig på lite koraller)? Ska man hänga lysröret eller kan man lägga T5:an på akvariekanten? Finns risken att man då får salt på röret så det stör? Kan man köra flera lysrör med en totalstyrka som blir ok eller ska man av någon anledning ha ett rör som är hög styrka på?

Blir glad för svar!!

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan du bör ställa dig är kanske om du behöver mer ljus...

Jag har 216W lysrör till mitt 200L och det är nästan lite väl mycket för att vara snyggt.

39W T5 är 849mm kant till kant så de skulle nog funka bra.

Du kan hänga rören, och du kan kanske lägga den på kanten också. Det beror ju helt på hur armaturen ser ut.

Hur ser föresten karet ut upptill? Har du nån sarg, huv eller dylikt? Det är en fördel om man kan dölja armaturen bakom nått för annars har det en tendens att bli ganska osnygtt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 20cm hög sarg som kommer att skymma en ful armatur. Men kan man lägga armaturen på kanten, kommer ljuset för nära eller bränner T5:or? Räcker 150w MH till ett 65cm högt akvarium? Skulle vilja ha hammarkoraller och de har jag läst kräver en hel del ljus. Om man har mycket lysrörsljus blir effekten av en MH spolierad?

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...