Gå till innehåll

Actanicblå lysdioder


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hittade en intressant länk där de skriv att det finns lysdioder med Acaticblått ljus alltså en väglängd på 470nm

Kanske kan vara intressant för oss?

Undra bara hur många man skulle behöva för att det skall räcka till för karet.

Artiklen

Tänt var det här

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart intressant! Fast i mitt fall skulle det räcka med 1 som kopplad via en dimmer skulle ge möjlighet att simulera måncykeln!

Sökte på deras svenska hemsida men har inte hittat några dioder! Har du kollat?

__________________

Assiduus usus uni rei deditus et ingenium et artem saepe vincit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kom inte in på Omrons hemsida då jag hittade den.

Men om man skall ha månljus så skulle det ju räcka med en. Månljus simulerar ju koralleken å det vill man ju ej ha i karet...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du hängde på den diskussionen som vi hade om månljus för ett tag sedan? I vilket fall som helst så ska månljus inte ha någon direkt effekt med avseende på eventuell korall lek i och med att det enligt bl.a. Borneman, Tyree m.fl. är en variabel som ligger så långt ned på skalan bland de utlösande faktorerna vid en lek. Borneman går så långt att han menar att månfasen inte ens spelar någon större roll i naturen, baserat på observationer från bl.a. Stora Barriärrevet. Däremot förefaller de flesta "experter" vara ense om att fiskar är avgjort känsliga för månfasen och om man exempelvis har ett clownfiskpar som är tröga att få att leka så kan en månfassimulering vara nyckeln till framgång.

Även om det inte har några direkta fördelar/nackdelar för karet så skulle man åtminstone slippa sitta och köra slut på ficklampsbatterierna varje kväll...smiley2.gif <SCRIPT language=javascript>postamble();</SCRIPT>

__________________

Assiduus usus uni rei deditus et ingenium et artem saepe vincit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

75-004-24<---- 5 millimeters

75-071-97 <---- 3 millimeters (dock med större kapsling, för att klara mer ström)

sen finns det en del färdiga ljusskyltar med ett antal sådana dioder i oxå om det skulle kunna vara av intresse, bara att söka på "lysdiod 470" på produktsök så får du några träffar..

__________________

MVH.

//Cyruz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Investerade i en sån diod för ett par dagar sedan, tänkte testa göra månljus till karet... provade nyss att mata dioden med en 3-volts-trafo som jag hade liggande, tyckte att ljuset var mycket ljusare blått än actinic-rören... men dioden ska juh ha runt 3,6 volt egentligen, så jag återkommer när jag letat fram en mer passande trafo ur bråten i garderoben ;)

__________________

MVH.

//Cyruz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så... då har man månljus i form av lysdiod :)

Dock så ger lysdioden väldigt riktad belysning, så jag gjorde en reflektor av botten på en cola-burk, och vände dioden in mot reflektorn vilket gav en mer spridd ljusbild och inte lika intensiv (Den var VÄLDIGT intensiv utan reflektor...)

Detta gav ett snyggt månljus tycker jag, men jag tror inte det skulle vara lika snyggt som permanent-belysning, för ljuset är bra mycket mer ljusblått än actinic-rören. Dock ger det faktiskt en färg som är väldigt natur-trogen i vattnet när det gäller månljus.

__________________

MVH.

//Cyruz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...