Gå till innehåll

Start av Clown Hotell 58L


kalix

Rekommenderade inlägg

Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post.

jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell.

Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder*

Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu)

är det ett rimligt pris att ge?.

Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall så gått det går.

Rätta mig gärna i varje steg om det är nått jag bör ändra på / gör fel. det är syftet med denna tråd.

jag vet att det finns inget precis rätt och fel men iaf en bra vägledning för en nybörjare.

jag kommer uppdatera huvudposten allt efter som jag fått svar på frågor eller bestämmt mig för andra prylar osv. kommer skriver en notis på vad jag ändrat.

om det är något annat ni undrar över eller om jag missat något så skriv.

*Vad jag har förstått så finns det 2st olika varianter? vad är det som skiljer dessa åt?. tex extra pump?

*skall jag låta allt filtermaterial vara kvar som jag får med? bio-bollar aktivt kol och keramiska ringar?

*VATTENBYTEN mycket osäker, skulle gärna vilja ha synpunkter på vattenbyten, hur ofta hur mycke osv. jag har ingen möjlighet att använda mig av osmosvatten(rätt osäker på de där med osmosvatten oxå). jag tänkte istället använda kallt kranvatten som får stå en dag eller två med doppvärmare och cirkulation innan jag blandar salt och dyl inför vattenbyten.

*Skummaren: är det värt att byte till en Boyu WG-310 som jag har sett andra göra?, gör den sitt jobb betydligt bättre?

Extra tillbehör utöver akvariet

*1st Hydor Koralia 1 1500L/h (eller rekommenderas den mindre varianten?)

*Back To Nature slimline bakgrund

*Test-stickor/testutrustning, vilka olika behövs och vilket märke rekommenderas? <--ingen aning om detta så vill gärna ha svar.

*2st 60mm fläktar (om jag tycker orginalerna låter högt byts dom ut)

Då till dom olika stegen om man nu kan kalla det så. detta är vad jag har uppfattat efter att ha suttit och läst.

Ni får gärna dumförklara mig om ni tycker det är fel med steg, men allt för att jag skall läras. jag har absolut inte brottom att skynda igång med invånare å massa koraller.

steg 1. (belysning släckt)

Fylla akvariet med två tredjedelar med kallt kranvatten och köra igång Hydor pumpen även sätta en lös doppvärmare på 26c och låta hela kalaset gå ca 24h på detta vis hoppas jag få bort tungmetaller och annan skit.

steg 2. (belysning släckt)

Blanda i salt och låta gå ca 24h, sen hälla i och lägga iordning ett lager levande sand, sedan starta allt övrigt, pumpar, skummarn osv. Låta allt stå och snurra ca 24h timmar innan jag tar de första vattentesterna för att få en överblick hur det ser ut.

steg 3. (belysning släckt)

Låta akvariet stå och snurra 2-3 dagar innan jag köper och sätter i Levande stenen. Är det bara att placera i stenen så som jag vill ha den? behövs den förbehandlas på något sätt efter jag köpt den från handlaren?.

steg 4. (belysning släckt)

När stenen är ilagt som jag önskar och allt grus ligger i ordning, bara låta akvariet stå med allt igång ca 2 veckor, medans jag tar vattenvprover 1 gång/vecka för att se vad som händer.

steg 5.

Efter ca 2 veckor öka belysningen med 2 timmar var 3e dag tills den är på 8h/dag. därefter sätta i dom första invånarna som jag hade tänkt skulle vara olika städare.

steg 6.

om allt funkar fint med värden och det ser bra ut någon vecka efter istättningen av städerna börja så smått köpa den/dom första fiskarna och någon korall/er

detta va allt jag kom på i skrivandes stund, kommer säkert kommer mer (korkade) frågor allt eftersom ni svarar, vilket jag hoppas folk gör :)

Mvh

edit1: *skummaren

Ändrat av kalix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att valet står mellan ett 58L och 130L då hade jag valt det större altenativet faktiskt jag ångrade själv mitt val nu i efter hand då jag valde mitt 37L framför Molly Hotellet som är på 88L.Pengarmässigt är det inte så mycket lite mer LS bara lite större mängd Salt vid VB,det andra får man ändå köpa sen har man mer glädje av en större variation av fisk som du kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...