Gå till innehåll

Rickard Nya hörnburk


rickard81

Rekommenderade inlägg

Ja då är de så att jag har köpt ett nytt hörnakvarium som jag ska starta upp nu under hösten.

De nya karet är på 320l vilket är mindre än de gammla. Anledningen till att jag ville ha mindre är flera men en orsak är att de passar in bättre. En annan anledning är den att de nya är sidoborrat vilket är utmärkt då jag ska ha sumpen i rummet brevid.

Tekniken kommer jag flytta över från de gamla till den nya vilket är följande:

Belysningen består av en Mh på 250w med spiderlight reflektor samt två st T5 på 39W.

Returpumpen är en eheim med ett flöde på 2400l/h. I burken har jag en tunze 6080 på 8000l/h och en Seio prop på 6000l/h.

Skummaren är en Fauna Marin Ultraskim 2.

Jag kommer satsa mer på sps:er i denna burk än förra.

Ja de var väl allt än så länge bilder och mer info kommer.

modify_inline.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trevligt Rickard. Ser framemot fina bilder på din installation mm.

/Johan

PS. Glöm inte ändra länken i din "Min hörnburk" till denna DS.

Ja ska försöka ta så mycke kort som möjligt och jag ska andra länken till den tråd.

Nu skulle jag behöva lite tips angående ytavrinningen i nya burken. De är som sagt sidoborrat upp till i hörnet men tyvär så finns ingen ytavrinningsfack. Tror ni att det skulle funka med en Btn-modul som fack istället för att bygga den i glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ska försöka ta så mycke kort som möjligt och jag ska andra länken till den tråd.

Nu skulle jag behöva lite tips angående ytavrinningen i nya burken. De är som sagt sidoborrat upp till i hörnet men tyvär så finns ingen ytavrinningsfack. Tror ni att det skulle funka med en Btn-modul som fack istället för att bygga den i glas.

Är inte BTN-modulen i "skummplast"? Jag hade nog själv byggt den i glas med silikon både inne och ute. Och isåfall klätt den med BTN. Säkerheten före allt annat.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte BTN-modulen i "skummplast"? Jag hade nog själv byggt den i glas med silikon både inne och ute. Och isåfall klätt den med BTN. Säkerheten före allt annat.

/Johan

Jag förstod inte vad som skulle bli osäkert, du menar om den inte blir tät?

hade funkat fint med btn modul.. gäller bara att få till lite vettiga spår i den i överkant!

mvh manne

Ja de är just de jag funderar på hur man ska göra, man får väl försöka såga men en fogsvans eller sticksågen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror han menade att skumplasten kan gå sönder. men eftersom den e sidoborrad så kan ju inte vattnet sjunka merän till där hålen slutar

Okej då hänger jag med, men som sagt den är ju sidoborrad högt upp så de är ju lungt.

Så nästa fundering jag har är hur jag ska få avrinningen tyst. Jag har funderat på att köra hävert men då måste jag borra ett hål till om man inte skulle köra hävert igenom en slang.

Tror ni de kan funka trixet är väl att få rätt flöde genom slangen men de borde man ju kunna fixa med en slang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror han menade att skumplasten kan gå sönder. men eftersom den e sidoborrad så kan ju inte vattnet sjunka merän till där hålen slutar

Precis, vad händer om något djur äter lite på skummplatsen.

Sitter hålet på sidan 20% ner och boxen går sönder blir det ju 20% av akvariets volym som dimper ner i sumpen. Har man bara plats till det så är det ju lungt.

Själv hade jag nog inte snålat på några hundralappar för glaset till ö-boxen. Men det är ju jag.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, vad händer om något djur äter lite på skummplatsen.

Sitter hålet på sidan 20% ner och boxen går sönder blir det ju 20% av akvariets volym som dimper ner i sumpen. Har man bara plats till det så är det ju lungt.

Själv hade jag nog inte snålat på några hundralappar för glaset till ö-boxen. Men det är ju jag.

/Johan

det går att lösa genom att man moterar ett rör som går högt upp i btn modulen , och så får han bygga en durso för att kämpa lite med oljudet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du planerar att köra med någon typ av BTN bakgrund typ slimline så kan du få till det riktigt bra. men ska du bara ha modulen så hade jag nog kört på glas.. BTN är lite i min smak , vill inte ha en plan baksida utan en mer växtvänlig yta.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du planerar att köra med någon typ av BTN bakgrund typ slimline så kan du få till det riktigt bra. men ska du bara ha modulen så hade jag nog kört på glas.. BTN är lite i min smak , vill inte ha en plan baksida utan en mer växtvänlig yta.

mvh manne

Jag har ju slimlinebakgrund i mitt nuvarnade akvarium och jag tycker också att de är snyggt men vet dock ej om jag vill ha de i de nya. Just nu är sidorna målade svart vilket jag gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet att någon löste det med dubbla glasbitar med svartmålat imellan. kankse finns någon typ av film man kan använda.. har inget säket tips tyvärr.. lär säkert krävas lite extra jobb för att få till det riktigt bra.

mvh manne

Jag ska söka vidare efter en lösning. Svartmålat imellan är annars en smart lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på hur jag ska bygga bänken eftersom jag inte ska ha nån sump så vill jag in ha nån skåp under under burken.

Min tanke jag har i huvudet är 3 ben med måtten 95*95mm och en bänkskiva med en tjocklek på 100mm. Tror ni de håller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag beställt lite rördelar till burken så de händer lite iaf. Har dock inte kommit på hur jag ska bygga bänken.

Fast ärligt talat har jag just nu har jag en ordentlig svacka, vet inte ens om jag vill starta upp den här burken. Men jag får hoppas att de vänder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått hem rördelarna men glömde självklart att beställa en del men men får lägga en beställning till.

Jag har köpt en streamgrotta så jag kommer kunna gömma den stora tunze streamern. Sen fick jag andvändning av dom två garderoberna som stått i garaget och skräpat, dom kommer nämligen husera sumpen och all annan utrustning.

Ska försöka ta lite bilder på bygget i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...