Gå till innehåll

Kalkmixerfråga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har skaffat en beg.Deltec kalkmixer, på beskrivningen jag hittat på nätet sitter det en 90graders böj vid utloppet men den saknas på min. Tror den sitter där för att inte ytvattnet ska rinna ut när den slås på, för ytvattnet ska väl inte användas när man använder kalkvatten?

Beskrivningen finns här, titta på bilderna längst ner så blir det kanske lättare att förstå

http://www.deltecaquariumsolutions.com/KM%20Se%20Kalkwasser% 20Mix%20In%202.pdf

Jag har ingen backventil så det dröjer nån dag innan jag får igång mixern.

Men frågan är alltså om jag bör skaffa en vinkel att sätta där eller det inte har nån betydelse?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan MArtin

Länken du angav funkar ej men efter lite let så hittade jag nog vad du menade...

Kanske denna funkar ??

http://www.deltecaquariumsolutions.com/KM%20Se%20Kalkwasser% 20Mix%20In%202.pdf

Nja det har ingen betydelse tycker jag. Vattnet i mixern är ju blandat å det spelar ingen roll om det är ytvattnet eller ej tycker jag.

Sätt en slang eller nått annat rör så skall det funka som utlopp det med

Backventilen behöver du nog inte. Ser ut att vara där för att de kopplat in en RO innan.

Lycka till å hoppas att några fler kan hjälpa dig på traven.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, din länk funkar inte heller.. Bara lite info..

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade den också...... när man har klistarat in länken så ser den ok ut. Men när man trycker på svara så försvinner klammerna runt tvåan. Försökte då uppdatera o ändra länken o när jag tryckte på "uppdatera" så försvann den igen. I slutet på länken ska det alltså inte stå %202.pdf utan %20(2).pdf

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans länk....

Men hur som helst, så borde alltså vinkeln inte vara helt nödvändig.

Men backventilen har de med på skissen vöer mixern med "vanlig" påfyllnad med pump oxå, står att den behövs om vattenhöjden i förvaringstanken för påfyllnadsvatten förväntas bli lägre än nivån i mixern, det kommer den ju definitivt att bli då jag ska ha mixern i baljan, så den borde behövas för att förhindra att mixern tömms till hälften när pumpen slår av? Så har jag fattat det.....

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder e nog bra men se om du inte kan få svar från nån som har praktisk erferenhet från den mixern. Det finns nog ett flertal här, jag vet att bl.a Peter.J har kört en sån.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej åhå MattiasN. Nja nån krök från utloppet behövs ej men dock en slangstump. Vattnet från kalkmixern skall droppa ner på ytan. Inte ner under ytan. Backventil från pump till kalkmixern behövs när nivån skiftar från dunken med osmos. Dock ej om man som jag använder magnetventil. Gu va gött. Hinner till och med att spela golf.Det är det gamla vanliga eller hur? Man får sitta en stund och tänka. Jobbigt. Vattnet rinner tyvär både framlänges och baklänges (hävert).

Tack Johannes. Tanken står bara och tickar på åså är det sommar och sol. Har faktiskt inte brytt mig om karet på en månad. Nyttigt!!!!!!

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick igång den i torsdags, med backventil och en liten bypass för att inte strypa pumpen för mycket. Funkar bra, tycker dock att kalkvattnet blir ganska grumligt ganska högt upp i mixern, kalkvattnet som den skickar ut är inte helt klart? Jag har väldigt låg fart på pumpen, men ska kanske strypa den ännu mer? Det ligger precis mellan att rinna och droppa ur den när pumpen går, är det för hög "fart"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 1 droppe/sek och för mig är det tvärtom, vattnet är klart hela vägen utom då man nyss har fyllt på kalciumhydroxid och dagen därpå då man ser en skiktning ca 10cm upp från botten mellan grummligt och klart. Vad kr du för märke på kalciumhydroxiden?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder ni för pumpar? Om jag körde med pump till min kalkmixer med backventil skulle jag använt en 600 l/h pump tror jag. Skulle inte det kunnat vara lagom?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag navänder en lufpump som trycker övertryck i osmosdunken så att vattnet pressas upp till kalkmixern, det fungerar väldigt bra tycker jag. För att justera mängden vatten stryper jag med kalkmixerns egna strypventil.

600L/H tror jag blir för mycket iaf till min mixer (Deltec 500)

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stängt ventilen på mixern lite nu(stängd till hälften ungefär) det verkar klarare de översta 10-15cm. Jag har en Aquabee på 300 el. 500l/h.

Nu verkar det fungera bra, tack för råden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer frågor....

Kollad ca idag, låg på skrämmande 340smiley3.gifHar kört mixern sen i tors, den har nog puttat i 6-6,5l/dygn(minst), trots det har ca sjunkit från 390 på en vecka....

Har inte mer en 7 stenkoraller, borde ju inte ha så stor åtgång av ca. Karet är ju visserligen 670l så att det inte räcker helt med mixer är jag införstådd med, men tycker nog att det borde hålla ca lite bättre? Kan det vara min Calciumhydroxid som är kass? Vet inte vad det är för märke, helt vit burk utan märkning, står Duma i bottnen....

Ska hålla lite bättre koll på värdenade närmsta dagarna

Kh8, ph c:a 8,1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae. Är nog inte fel på din kalciumhydroxid tror jag. Du kanske har haft högt KH.? Inverkar på varandra. Så hemskt mycket högre Ca tror jag du inte får i ett så stort kar. Dessutom behöver du tillsätta KH-buffer eller bikarbonat i nån form för att bibehålla KH. Kalkmixern orkar inte med detta.

Björn. Har även jag en Deltec P500 tror jag den heter. Rekomendationen är tror jag en 600 l pump men givetvis måste man strypa flödet på mixern. Nu använder jag ju den inte så tyst skulle man va eller hur?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då gör ju inte mixern varken från eller till........Om jag ändå måste tillsätta båda ca och buffer, fast det behövs kanske inte samma mängder iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte ca i utloppet från mixern idag, låg på 370-380

Har nog fyllt på med för lite kalciumhydroxid, har fyllt på typ 2 matskedar i veckan, har nog dunstat en 7l/dygn, så det kan kanske vara därför mixern inte gjort så mycket för värdena?

Nåja ska öka dosen kalciumhydroxid, för se om det hjälper, kalkvatten ska väl ligga på typ 900 i ca värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde för lite kalciumhydroxid i början också, nu har jag ett 4-5cm lager i botten på reaktorn och låter vattnet som fylls på fara ut i lagret av kalciumhydroxiden. Nu har jag ett kh på ut vattnet på ca 19dkh vilket borde betyda ett ca på runt 900ppm. Har inte mätt Ca't eftersom det går åt så jäkla många droppar =)

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...