Guest esther Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 Hej,Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen?Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet??Tacksam för goda råd... Citera
jimmy Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 ett fack för LS behöver du inte .Hur stort kar ska du ha till sump jag skulle ha ett fack därvattnet kommer in där kan du även haskummarenEfter det skulle jag ha en bubbel fälla dvs typ 5 st glasskivor limmade med ca 2 cm mellanrum som vattnet måste passera sen ett fack för övrigt så som nitrat filter eller vad du vill ha där.Sist skullle jag ha ett fack med retur pumpen därvattennivån ändras så så du kan ha automatisk på fyllning därFinns det plats så skulle jag även ha en sötvattenskammare så man´slipper blaska med dunkar åsånt Citera
Guest esther Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 okej...bubbelfälla- det är sånt som gör att vattnet rinner över och under, eller hur- varannan. är det bra med 2 cm öppning där vattnet ska rinna över eller under??vad för pump borde man ha nere i sumpen? hur stärk? Citera
jimmy Postat 15 november 2004 Postat 15 november 2004 japp emn sån är det 2cm är nog lagom.Hur stor pump beror helt på hur stor ytavrinning du har å hur stor sumoen är men ca 3000 l/h är nog lagom Citera
-Johan- Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Hmmm, hur säkert är det att andvända en sump (läckage m.m) kontra fördelarna med att ha en sump.... ? bara lite nyfiken Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.