Gå till innehåll

Fråga om typ Åledsakvarium och annan möbel, orolig för att bottnen spricker.


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag sitter på ett 540L kar, typ Åledsakvarium, dvs, aluminiumprofil i hörnorna runt hela karet och tillhörande aluminiumstruktur under karet (aluminiumprofil med svarta plasthörnor)

Dessa akvarium är vad jag har förstått byggda för att ha ett fritt hängande bottenglas.

Tar jag någon risk om jag bygger en egen möbel att sätta detta kar på? Möbeln kommer att ha en solid träplatta under karet och 20mm frigolit mellan plattan och glaset. dvs att bottenglaset kommer att mer bli jämt belastat. eller något.

Det jag tänker på är om det är något speciellt med glaset i bottnen i dessa kar? eller om de är limmade i fogarna på speciellt sätt för att de ska klara av lasten - och att jag riskerar att konstruktionen fallerar pga fellast.

tacksam för svar och om någon delar med sig av erfarenhet.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramakvarier är byggda för att ramen skall ta upp vikten. Jag skulle inte känna mig nöjd med ett sånt om bottenglaset tog upp hela vikten, alltså om ramen hängde fritt. Bygger du en bänk av nåt slag så har egentligen frigolit under burken ingen funktion, är det rakt och slätt och rent så är det bästa om ramen får vila direkt på skivan. Om du av nån anledning som jag inte riktigt förstår absolut vill ha frigolit under så kan nog det också gå men frigoliten skall då absolut gå ut under ramen också och gärna några millimeter extra. Ramen går då ner först i frigoliten och komprimerar den och bär då. Att bottenskivan också kommer ner till frigoliten och kommer att bära den också gör inget, inte så länge ramen också bär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...