Gå till innehåll

Aqua medic miniflotor, hjälp!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Köpte en miniflotorigår till mitt saltvattensakvarium. Akvariet är på 250 liter och det visade sig att miniflotor bara räckte till 200 liter så jag köpte en till likadan idag. Problemet är bara att jag inte förstår hur skummaren fungerar. Jag har inte startat själva saltakvariet än, utan det ska jag göra nästa vecka när jag ska köpa jättefin levandesten av en kille. Ska även ta cirka 200 liter vatten av honom så jag kan starta akvariet direkt. Bild på skummaren finns här: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/get_image.php3?id=14&am p;field=1

Jag provade den i en av mina sötvatten men det blev ingen skum där uppe, kanske beror på att det inte finns nåt salt i eller? Detta är mitt första saltvattenakvarium, därför finns det en hel del funderingar kring skummare och sånt. Nån som vet hur skummaren ska fungera? Självklart vet jag att den ska kopplas till en luftpump men sen då?

Mvh Melina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare fungerar bara i saltvatten. Sen är det bara att köra igång skummaren, du kan justera den upp och ned beroende på om skummet blir för blött eller torrt/kommer inget. Men det märker du säkert då du startar igång. Du får räkna med att det tar ett tag för skummaren att komma igång då du kopplar in den så räkna inte med nån ordentlig skummning den första dagen.

Lycka till med ditt nya kar! =)

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabbaoch bra svaret Björn. Va bra, nu vet jag att det bara funkar i saltvatten. Är det nån här som har miniflotor? Två stycken borde väl räcka till mitt250 liter?

Mvh Melina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Melina,

Detta är en mycket enkel och billig skummare och fungerardessvärre därefterockså(fungerar nog hyfsat till ett normalbelastat 50 liters kar men inte mycketmer). Jag har själv kört med denna skummare under flera år och nu i efterhand kan jag väl säga att jag ångrar att jag inte skaffade en större skummare direkt (skummare är utan tvekan en av deabsolut viktigastetillbehören i ett saltvattenakvarium, enligt min åsikt). Hoppas du inte tar detta på fel sätt, vill bara att duskall varamedveten om detta. Det fungerar säkert bra så länge du inte belastar karet nämnvärt,men tänk på dettanär du stoppar i fisk mm (speciellt fiskar som skräpar ner mycket/äter mycket). Och öka succesivt belastningen så att karet hinner vänja sig.

Lycka tillmed starten av ditt saltkar!

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag håller inte med Niklas, Jag har själv en miniflotor till mitt 150 liters och den skummar suveränt. Viktigt är givetvis att ha fräsch utströmmare (byt v. 14:e dag) och en bra luftpump. Jag kan inte påstå att jag ångrar mitt köp - pumpen går tyst och inga bubblor som kommer från skummaren till akvariet.

men smaken är ju som baken.........

__________________

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Ja, det är sant Tommy =). Det var först efter att jag skaffade en större skummare som jag verkligen insåg skillnaden. Den riktigt tjocka smeten med massorav partiklar i (stora) har jag aldrig lyckats få med någon miniflotor (använt 4st i 4 olika kar). Men störst blev ändå effekten i akvariet. Mycket av de tidigare problemen jag haft försvann, såsom oönskade alger, cyanobakteriermm. Plus att det blev en helt annan balans i akvariet.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren, kul att ni diskuterar runt det här.Hur stark luftpump behövs till skummaren? Jag köpte en luftpump av märkete Sicce igår som pumpar30-114l/h, räcker 114l/h till min skummare eller behövs en starkare?

Mvh Melina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vill svara? Alla ni som har miniflotor, vilken typ av luftpump har ni och hur mycket pumpar den?

Jättetacksam för svar!

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste man verkligen byta utströmmare så ofta. Låter helt sjukt att byta ut den var 14:e dag. Både jobbigt och dyrt och dåligt för miljön med sådant slit och släng...

Finns det inget annat sätt? och varför byta så ofta?

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är inte så dyra runt 12sek litte beroende på storlek! Och det tappar efekten efter ett tag, så man märker när det är dags! +att de kloggar igen med slam i vissa fall!

__________________

Mvh. Calle

Ägare av 200liters saltvatten kar. Med nöje

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...