Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Hej Alla, kunde inte låta bli att ladda upp några bilder på kvällens lilla projekt, det som återstår är att bocka ett rör för hävertfunktionen. Kan skicka upp lite fler bilder ifall någon är intresserad. Tar även gärna emot synpunkter på konstruktionen, den kan ju vara helt åt helskottaÄndrad av Niclas den 2003November29 kl 23:19__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Kanon !en sak hur gör du med justering för vattennivån i Karet ? sätta 2 nylon skruvar i bockningen över glaskanten kanske ? iaf snyggt ! du gick på värma & böja metoden iaf hmm på min köpta sitter det en rörbit i utloppet på insidan av lådan då behöver du inte en mellanvägg , jag kan ta en bild sedan om du vill se hur det ser ut !http://hem.bredband.net/b107727/overrin.jpg sticker upp 85mmvad blev måtten på den ?Ändrad av zippo den 2003November30 kl 09:35__________________Mvh micke Laugh at your problems; everybody else does. 340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Hej Zippo, Precis som jag tänkte med skruvarna! Jag har ju ett percula med en ganska hög sarg, därav hemmabygget, totalhöjden är ca: 430mm. Jag hittade ingen "färdig" som skulle passa.Hur har Du upplevt din låda, känns den säker? Jag menar startar den ordentligt efter strömavbrott och så?__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 he he jag har inte hunnit testa den än köpte den igår kommer från koralfisken ,men principen är samma som på mina tunze lådor och ne inga problem med att den ska starta igen eftersom man har en mängd vatten i båda "lådorna " och ingen luft i röret ,så när nivån stiger igen i den inre lådan så så stiger den automatiskt i yttre lådan tackvare att röret är fyllt med vatten hela tiden . allt hänger på att det inte får komma in luft i röret ,jag har förövrigt 28mm innerdiameter på mitt och lådan klarar ca 2500 liter__________________Mvh micke Laugh at your problems; everybody else does. 340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Stiligt som alltid Niclas,,vilken genomföring har du använt? Uppfattade jag dig rätt Zippo att 1 x 28mm rör ska svälja 2500L vatten...med den lilla nivåskillnaden har jag svårt att tro det.__________________Ha d Johannes Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Man tackar för allt beröm, det värmer!Genomföringen är en 32mm, från Georg Fischer. Har ingen aning om hur mycket min kommer att svälja men planerar att ha en kulventil o bromsa med om det det blir för mycket.__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Hur skall du ha det med överrinnings röret.Skall du bygga denna med 2st rör som du värmer/bockar, eller skall du ta med samma prinsip som den jag har TidePool. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=27 11&KW=Tidepoolett slaggs fyrkantigt rör??__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Johannes: Returpumpen blir till att börja med en Ocean Runner 3500, kanske lite väl mycket trycka i men jag skall ha en kulventil o bromsa med. Wrang: Skall prova med ett 25mm röri transparant PVC, har fixat en bockfjäder igår, räknar med att behöva värma på oxå. Lägger ut en bild hur det blev senare (om det inte går åt... ja ni vet vad)__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Okey börja värma med engång tråkigt ifall den spricker!!Pris på det hela nu då??__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Nja, Att värmebocka PVC med bockfjäder gick inget vidare kan jag konstatera, vet inte riktigt hur jag skall göra nu... hm... Priset för denna mackapär är som följer:Plexiglaset köpte jag 2m2 hos glasmästaren utan kvitto för 200:-Överriningskam från A-lagret 35:-Tankgenomföring 40:- Rör GratisLimmet (dyrast) 320:-Plexi o lim har jag ju över en hel del, så skulle jag bedömma kostnaden för mig så är det runt 200:-, rätt så billigt med rätt förutsättningar. utan dessa förutsättningar.. så ligger det hela på mellan 400-500:- fortfarande ganska billigt om man jämför med "Fabrikstillverkade)Ändrad av Niclas den 2003December02 kl 18:29__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Stoppa in så lång bit du kan i ugnen (150grader???)å låt den ligga där en stund tills den känns mjuk så kan du bocka den lätt.Men ha i böjfjädern ändå sedan då du böjer för att hindra så den ej blir "platt" på vissa ställen/C__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Sådär, med lite trixande och mycket värmande så fick jag till en böj som duger!__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 he he kanon starkt jobbat :-) blev det ungnen heller hur gjorde du ?__________________Mvh micke Laugh at your problems; everybody else does. 340L + 140L sump 250W MH,UV-C,Nitratfilter. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Zippo: Det blev värmepistolen, tänkte att om man kör den i ugnen kommer fjädern och allt bli ruskigt varmt och svårhanterligtSamuel: Det pris som du har fått är säkert helt rätt, jag köpte utan kvitto, och tog det som det hade hemma. Vanligtvis skall det nog kosta som Du skriver.__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center><T><TR><TD class=bold>Niclas skrev:<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999><T><TR><TD><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><TR><TD class=text>Man tackar för allt beröm, det värmer!Genomföringen är en 32mm, från Georg Fischer. Har ingen aning om hur mycket min kommer att svälja men planerar att ha en kulventil o bromsa med om det det blir för mycket.</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>men den kan la ej svälja mer än vad som pumpen pumpar upp eller har jag missupfattat det hela??Hur går det med den nu då? Klar och du har satt i den??Varför tog du transparent rör? bara för syns skull eller för att ifall se det skulle fastna några bubblor. Hur suger du ut luften för att starta häverten. satt in en luftslang å suga ut eller en luftnippel i kröken?__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Hej, menade naturligtvis hur många liter i timmen som den kan hantera, alltså låta passera genom 32mm anslutningen.. svårt ibland att klargöra vad man menar när man skriver..Klar är den men har inte kopplat in den ännu, väntar på en Top fathom 200 skummare, får nog den imorrn. Transparant rör, för att se eventuella bubblor och se hur vattnet uppför sig i röret, har funderat på luftnippel, men är osäker på om den kan strula till det med strömmningen i röret? Funderar även på att platta till röret i kröken något, har sett andra som är det, skall tydligen ha positiv effekt för att slippa bubblor.__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 28 december 2003 Postat 28 december 2003 Jupp nu snurrar den, fick dock modifiera returen till sumpen men Ken Stockmans version av Durso standpipe, nu är den i stort sett tyst.__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.