Gå till innehåll

Hög fosfat, fosfatremover?


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har fått alldeles för hög fosfathalt och skall nu hålla upp med matning ett tag och göra vattenbyte med 20 % två gånger i veckan tills det är stabilt.

Bör jag köra ngn fosfatremover förutom Deltecs kol? Har läst vissa trådar där det rekommenderas fosfatremover som är alu-baserad men jag har mycket koraller som jag gör allt för att rädda.

Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll inte upp med matningen. Dina fiskar behöver mat. Vattenbyte är inget jätteeffektivt sätt att få bort fosfad. Köp en järnbaserad fosfatremover om du är orolig för dina koraller. Aluminiumbaserad sänker värdena snabbt vilket koraller kan ogilla. Ditt aktiva kol har ingen effekt på fosfatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs aktiva kol innehåller faktist en del fosfatremover, primärt antar jag för att kunna säga att kolet är helt fosfatneutralt... Men till saken, skulle nog aldrig igen köra utan lite rowa phos i reaktorn där där hemma... även testat aluminiumbaserad, såg ingen skillnad, men tänkte det kändes tryggare med järnbaserad än aluminiumbaserad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...