battle_royal Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 dom har varit inaktiva o bara suttit på samma platser nu i en vecka..vad kan detta bero på? har bytt vatten precis trodde det skulle piggna upp dom men icke..nu har tom en av dom släppt från sin nuvarande plats o ligger på rygg..salthalt: 1.021temp 25 graderhmm nått tips som kan få dom att piggna till?och tänkte kolla en annan sak hare en röd/vit putsar räka..den har haft rom ett par ggr nu..men har ingen partner..hur går det ihop sig..ser inga ynglingar där emot..:Stacksam för svar Micke Citera
BQGrogg Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 dom har varit inaktiva o bara suttit på samma platser nu i en vecka..vad kan detta bero på? har bytt vatten precis trodde det skulle piggna upp dom men icke..nu har tom en av dom släppt från sin nuvarande plats o ligger på rygg..salthalt: 1.021temp 25 graderhmm nått tips som kan få dom att piggna till?och tänkte kolla en annan sak hare en röd/vit putsar räka..den har haft rom ett par ggr nu..men har ingen partner..hur går det ihop sig..ser inga ynglingar där emot..:Stacksam för svar MickeAngående turbosarna så skulle väl jag rekommendera att höja salthalten till 1,023-1,026, men sen så är det andra värden som spelar roll också. Lycka till! Mvh/ Oscar Citera
Benighted Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 Hur har du det med mikroalger i karet? Är det inte tillräckligt med mikroalger så finns risken att de svälter... Hur gick inkoppningen till, snäckor är rätt känsliga för stora variationer i vattenvärden, så försiktig inkoppning/indroppning är att rekommendera... Dödsfall av inkoppning kan ske flera veckor efter inkoppning på grund av invärtes skador (enligt Dr. Ron Shimek i.a.f, alla håller dock inte med, men han är en av de mer kända experterna inom ryggradslösa djur)..Salthalten tror jag inte spelar så stor roll, det som spelar störst roll är för snabb ändring av salthalten, får de bara tid att vänja sig till den så är dom väldigt tåliga djur. Citera
Ocikatten Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 Putsarräkor behöver ingen partner för att fixa bebisar.Att du inte sett några är väl kanske för att de brukar släppa dem efter att ljuset släckts. I alla fall min gör så. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.