Gå till innehåll

Grundstenar


Karleponken

Rekommenderade inlägg

vilka sorters stenar är bra som grundstenar i ett saltvattensakvarium?

Själv har jag stora grundstenar (LS) som ligger i en ring med mellanrum mellan samtliga. Då blir det en fin "grotta" där. Min ligger iofs på 5kg eller mer. Sen har jag byggt höjden med mindre och mindre stenar.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns flera sorter som kallas hålsten, men för det mesta handlar det om kalkbaserad sandsten, funkar... ju mer porös den är desto snabbare blir den "levande"

ofta finns det även korallsten, den innehåller oftast en hel del dött material och behöver lakas ur rejält innan användning om man inte vill ha ammoniumchock...

men stenen är onödigt att spara in på... den är värd sitt pris pga allt man får med i den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp annars död levande sten, ha detta i en tunna med osmos vatten, byt minst 1 ggr/veckan, för att få ut så mycket skit som möjligt. Ha gärna en skummare om möjligt. Tillsätt sedan levande sten, begagnad eller ny. På detta sett bygger du upp en bakterie kulter på den döda stenen, tar lite tid men men. tillsätt bakterie kultur, finns bl.a clear Flo. att köpa.

Var försiktig med beslysning, risk för algtillväxt. som kan bli svårt att få bukt på. Då den döda stenen kan innehålla "skit"

Lycka till /Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

levande sten är dyrt när man bor i norr vet bara en ställe man kan köpa och det kostar 160-190 kr kg

det gör det härnere också, tycker fortfarade det är värt utgiften...

kör man 50/50 så ympas det in bakterier på den "döda" stenen på ett halvår-ett år... men den kan fortfarande inte mäta sig med den riktiga LSen eftersom du även om du får dit bakterierna missar alla andra smådjur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...