Gå till innehåll

Sjuk Frogfish


Loay

Rekommenderade inlägg

Hej, min ena frogfish har fått mega fnatt, simmar omkring upp och ned, simmar in i glaset, har blåst upp sig och ändrat färg totalt, meningen han ska vara gul... men är röd/grun/gul aktig nu... tror inte han har lång tid kvar, nån som vet va som kan va fel på han? Matar han med Mollys, han åt för 2 dagar sen sist! Allt annat i karet mår hur bra som helst! Ända jag kan tänka mig är att han fått nån slags parasit lr nåt! Tacksam för några kloka ord, om de finns några!

Tack!

post-4578-14468919123555_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollys är bara ett kompliment, det ska inte vara huvudföda.

Saltvattensfiskar ska ha saltvattensmat, djur som lever eller levt i saltvatten. Sötvattensfisk saknar endel i sina fetter som är livsviktigt för de saltvattenslevande fiskarna. Mollys ska användas som aptitretare, så länge inte mollysarna levt i saltvatten en längre tid.

Köp bläckfisk i frysdisken och skär upp och mata din firre med.

Jag strimlade bläckfisk och spetsade ena änden på ett spett, sedan sick strimlan simma förbi firren och när firsken tagit strimlan röck man till och strimlan släppte.

Jag tycker det ser ut som om magen är uppsvullen och det kan ha med simblåsan att göra. Hur länge har du haft fisken?

När man köper frogfishar ska man aldrig låta fisken komma ovanför vattnet. Fisken kan få i sig luft som den sedan aldrig kan bli av med. Det hela resulterar i en skadad simblåsa och att fisken får svårt att orientera sig och slutligen blir stressad, överansträngd och dör.

Kör du UV-c?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mollys är bara ett kompliment, det ska inte vara huvudföda.

Saltvattensfiskar ska ha saltvattensmat, djur som lever eller levt i saltvatten. Sötvattensfisk saknar endel i sina fetter som är livsviktigt för de saltvattenslevande fiskarna. Mollys ska användas som aptitretare, så länge inte mollysarna levt i saltvatten en längre tid.

Köp bläckfisk i frysdisken och skär upp och mata din firre med.

Jag strimlade bläckfisk och spetsade ena änden på ett spett, sedan sick strimlan simma förbi firren och när firsken tagit strimlan röck man till och strimlan släppte.

Jag tycker det ser ut som om magen är uppsvullen och det kan ha med simblåsan att göra. Hur länge har du haft fisken?

När man köper frogfishar ska man aldrig låta fisken komma ovanför vattnet. Fisken kan få i sig luft som den sedan aldrig kan bli av med. Det hela resulterar i en skadad simblåsa och att fisken får svårt att orientera sig och slutligen blir stressad, överansträngd och dör.

Kör du UV-c?

Har haft han ca 4-5 månader, kör inte UV-c... Luft kan han bara fått i sig om han själv simmat upp till ytan och inhalerat det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket möjligt att han fått någon parasit eller annat skit.

Jag körde inte heller UV-c, det är nog dumt om man har frogfish. Det går ju inte att se om de får prick eller annan hudparasit då deras kamoflering och färg kan skifta. Jag rekommenderar att köpa ett UV-C och minimera riskerna för att andra fisken ska drabbas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket möjligt att han fått någon parasit eller annat skit.

Jag körde inte heller UV-c, det är nog dumt om man har frogfish. Det går ju inte att se om de får prick eller annan hudparasit då deras kamoflering och färg kan skifta. Jag rekommenderar att köpa ett UV-C och minimera riskerna för att andra fisken ska drabbas.

Ja, har funderat på det ett tag, får sticka iväg imorgon o fixa nåt, inte så lätt i ett rsm bara... Vad hade du gjort me stackaren? han verkar inte alls må bra... glider omkring upp och ner på botten... vill ju inte att han ska lida...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...