Gå till innehåll

Höjd på skummare?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det finns korta skummare har sett en som bara är 25cm hög. Men när jag pratat runt så säger en del att man ska ha en hög skummare att reaktionskammaren ska vara så lång som möjligt.

Ska man köpa en lång skummare eller spelar det ingen roll?

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på vilken typ av skummare det är. Är det en counter current skummare som skapar bubblorna med en luftpump som sedan stiger mot strömmen är det helt klart bättre med en lång. Själv har jag en 130cm lång sander CC skummare. Är det en "motorskummare" typ Turboflotor gäller inte riktigt samma "juh längre desto bättre" principer. Vad är det för skummare du har tänkt då?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog tänkt mig en motorskummare av typ Turbofloater. Tyckte att den 25cm långa såg behändig ut. Fast jag tycker ju att om man lägger ut pengar så är det lika bra att köpa en som är bra det är därför jag frågar. Kommer ej ihåg namnet på den korta. Skulle vilja ha den i sumpen och det finns ett utrymme på 80 cm därunder.

__________________

pipen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det som är det primära är kontakttiden/reaktionstiden som luftbubblorna har med vattnet. Längre kontakttid/reaktionstid => bättre skumning (enkelt beskrivet). Ett långt reaktionsrör innebär julängre kontakttid/reaktionstid men längre kontakttid/reaktionstid kan ju även skapas på andra sätt, t ex genom att vattnet sprutas in tangentiellt in iskummaren vilket gör att en virvel skapas i skummaren och på så sätt förlänger kontakttiden/reaktionstiden.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...