Gå till innehåll

AlexA's 448 liter kubakvarium [första saltvattnet]


AlexA

Rekommenderade inlägg

Hej Alla!

Har varit iväg och impulsköpt ett akvarium. Alltid velat ha ett så nu slog jag till!

Akvariet är 100x80x56

768201021428Aea27.jpg

Har styr på det mesta men har ändå lite frågor där jag sett flera olika lösningar och inte blivit klok

  1. Hur fixar jag överriningen så tyst som möjligt? Jag har två stycken hål 2cm i diameter . Övre kanten på dom är ca 5cm ner
  2. Sumpen, Vilken design är effektivast? Jag har plats för en med måtten 85x40x35
  3. Om ni tittar på bilderna från rummet där det ska vara. Tycker ni det är för långt ner när jag satt det på 73cm höjd som skrivbordet? Jag har 3,5meter till tak. Killen på bilden är 174cm och jag är 183. Funderar starkt på att flytta upp det nu när jag såg detta. Men trevlig nivå annars när man sitter vid datorn.

808201021952A3df7.jpg898201021855Ae2c9.jpg

Soffgruppen är ny och längs med fönsterna. Men "data" väggen där akvariet ska stå ser fortfarande lika dan ut.

f28201022204A7410.jpg

Tack

/Alex

Ändrat av AlexA
La till bilder
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alex, välkommen in i saltbranchen ;)

Din lya ser verkligen stilrent ut. :)

Ang Burken, sitter hålen på akvariet bakre ruta? 5 cm från övre kanten?

Ang sumpen. Vilken höjd är det i sumpen som du tänkt?, det behöver finnas plats för skummare, och som man kan lyfta bort skummarkoppen.

sump Design?? Du kommer säkerligen att få flera olika svar.

Ställ dig själv frågan, vad vill jag ha i burken, fiskval, korallval?

Belysning? skummare? kalkreaktor? zeovit? ja frågorna är oändliga.

Skumma igenom här på sidan och få lite ideer och tips som andra gör har gjort (även misstag)

Det finns säkerligen någon saltkille där du bor, och kanske tom kan göra ett studiebesök ;)

Finns det saltbutiker i närheten?

Fråga på

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...