Gå till innehåll

För stark cirkulation?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej på er i sommarvärmen!

Kan man ha för mycket cirkulation i akvariet? Jag har en pump som pumpar 3000/h till mitt 180l kar ser inte att djur/koraller och allt annat i karet tar skada av det än så länge men man vet ju aldrig, skadar inte att fråga iaf.

__________________

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga fakta i frågan men 10xakvariets storlek är väl vad som behövs? Om man har lite mer gör det inget. Den stora frågan blirtrivsel. Har man koraller och fiskar somvill ha kraftig cirkulation är det nog bara bra. Men t.ex. sjöhästarskulle nog få det lite jobbigt att åka omkring vind för våg. Det skulle säkert också gå att lösa om man riktar utblåsen på ett sådant sätt att det inte blir så kraftig cirkulation.

I sötvatten rekommenderas det ofta ofta att man ska ha pump(ar) med en kapacitet på minst 3 ggr akvariets storlek per timme. Jag har i en del kar drygt det dubbla, dock ej med neontetror utan då är det ciklider det handlar om.

I mitt 150L salt har jag ca 2500l/h. Har inte sett några konstigheter med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3200 liter i timmen i mitt 80liters (uppmätta litrar) Blåskorallen kommer inte riktigt upp i full storlek annars så trivs de andra djuren (tror jag).De ser inte ut att ta skada av det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...