Gå till innehåll

Hjälp.. ballast T5


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Tjo..

För ett tag sen så brann ballasten till T5-orna i min kombinerade MH/T5 armatur..

Beställde nu en ny, som jag fick hem idag... modell:

http://www.tridonicatco.com/kms/media/uploads/pc_t5_pro_lp_2455w_xitec_ho_en.pdf

Har nu kopplat in det i armaturen.. som jag kan utläsa av kopplingschema så ska sladdarna från ena änden på det enda röret in i "hål" 9 & 10, och andra änden i 11 & 12 och likadant med andra röret.. Jorden ska in i hål 2 och ström i 3 & 4.. jag har kopplat på detta sätt nu.. men när jag ska sätta på lysrören så blinkar bägge rören 2 gånger snabbt och sen släcks det...

Har kollat igenom att alla sladdar sitter och att jag kopplat rätt och allting verkar sitta och stämma enligt ritningen..

Varför får jag inte igång rören?

Läser att denna ballast har en funktion som stänger av rören om dom är defekta.. kan det vara så att rören också gick sönder när den gamla ballasten brann? men då borde dom ju inte blinka ens tycker jag?

Har nån någon vettig förklaring på vad jag kan göra, eller bör jag be nån elektriker komma och titta på det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har aning?

Har kolalt idag igen när man är mer pigg än kl 1 i natt.. allt ser rätt ut.. men det blinkar bara till och slår av.. blir mer om mer fundersam om ett rör är pajj:

"Defective lamp

If a lamp is defective, the ballast switches off and

goes into standby. There is an automatic restart

once the lamp has been changed."

Men kan det ens blinka till om rören pajjat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några saker att kolla:

Ballasten avsedd för 230V 50Hz?

Ballasten matchad till rören? (t ex 24W)

Lämplig kabeldragning? (nog grov, inte för lång kabel till rören, undvik slingor och korsningar)

Pröva att ändvända rören

Kolla en gång till att allt verkligen är rätt kopplat

Sen är det nog dags att pröva med nya rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...