Gå till innehåll

SPSer har dragit in polyperna


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag har ett par SPSer i mitt kar, bland annat acropora.

Dom har alltid haft sina poylper ute väldigt mycket, så pass att polyperna svajar i vattendraget.

Iaf så dom senaste 2-3 dagarna så är polyperna helt indragna..

Jag har haft ganska låga värden av kH (5.4 förra helgen) så har under veckan dragit upp det till 9 (9.3 för att vara exakt)

Ca värdet är lite lågt, (360)

Kan det vara så att jag antingen har höjt kH för snabbt, eller att kh i förhållande till Ca är för högt och att det är därför polyperna är indragna?

Jag har också börja dosera i Ultrmin-S, som ska främja polypexpansion så tycker det är märkligt att dom inte vill titta ut..

Jag har också köpt en Loriculus, så är lite nervös att den helt enkelt har pickat i sig alla polyper, men jag har aldrig sett att den varit på korallerna.. men man vet ju aldrig.

Dock ser själva "huden" hur fin ut som helst.. inga vävnadskador i övrigt utan bara att det inte är några polyper framme

Eller kan det vara nått helt annat?

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om sps=Stability Promotes Sucsess.

Att slarva med tillsatser och sen ändra parametrar rätt ordentligt är kanske, hmm... mindre lyckat?

Ta det lungt och vänta lite, se till att värdena hålls stabila så löser de sig nog.

Ha även koll på fiskarna, och läs på om AEFW om det är bara acron som krånglar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidoki.. ja men då är det nog så..

Läste att man kunde höja kh med 1 per dag vilket jag gjorde, men det kanske ändå var för snabbt då..

Ska nu höja Ca till rätt nivå också.. får väl ta det lite lugnare där då =)

Nej det är ett par till också som inte är helt utslagna.. men dom flesta ser ut att stortrivas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...