Gå till innehåll

Hur sköter ni era LPS:er


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Hej.

Börjar få en del olika LPS:er nu, Acan, Blasto, Lobo och en favia.

Det jag undrar lite över är,

Hur mycket kompenserar matningen för eventuella ljusbrister?

Alla mina ser ut att må bra, uppsvällda och fina. Men jag har ställt dom där det inte kommer något direkt MH på dem, men kan dock komma lite från mina T5:or men tror inte det är så mycket på 65cm djup från 4x39w (2 ATI Blue plus, 2ATI Actinic), 2 på varje sida i karet.

Men hur ser man att dom skulle kunna få det bättre? Tycker den info jag kan läsa mig till säga väldigt olika!

Lobo ska tex. så mycket ljust stod det på reeflex, acan på mörkt säger vissa andra väldigt ljust.

Så nu undrar jag helt sonika vad ni har för erfarenheter i ämnet LPS?

Ljus, hur mycket har ni? Hur mycket kommer dit korallen är plaserad?

Samma med flödet hur mycket har burken och hur ser det ut där de står?

Hoppas någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

Mvh// joel

Ändrat av joelkorn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå igen.

Undrar lite om ni gjort er några erfarenheter angående växtsättet beroende på placering?

Läst någonstans att om man bara ställer dom på fraggsten i sanden blir de bara en boll som slutar växa efter ett tag?

Medans om man sätter dom på sten så breder de ut sig till de plattor med x-antal polyper man ibland ser i handeln.

Någon som läst/sätt/erfarit något angånede detta?

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå igen.

Undrar lite om ni gjort er några erfarenheter angående växtsättet beroende på placering?

Läst någonstans att om man bara ställer dom på fraggsten i sanden blir de bara en boll som slutar växa efter ett tag?

Medans om man sätter dom på sten så breder de ut sig till de plattor med x-antal polyper man ibland ser i handeln.

Någon som läst/sätt/erfarit något angånede detta?

/joel

Ja, detta stämmer för Acanstrea. Låter du den sitta kvar på en fraggsten kommer det bli en liten boll som mycket sakta kommer bli större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, detta stämmer för Acanstrea. Låter du den sitta kvar på en fraggsten kommer det bli en liten boll som mycket sakta kommer bli större.

Hur blir det då om fraggstenn står precis bredvid ls men i sanden?

Om man nu ska lufta upp möjligheter?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...