Gå till innehåll

Förslag på flöde genom sump med refugium?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har ett kar på 180L och planerar bygga en sump på cirka 55L varav cirka 15L kommer utgöras av ett refugium. Vilket flöde bör man ha genom refugiet?

Jag har en AquaBee UP3000 som jag tänkt använda som returpump till akvariet. Från akvariet har jag planerat sätta in en ytavrinningsbox (à la hemma-hjort) med 40mm PVC-rör hela vägen ner till sumpen, där en y-gren kommer skicka en del av vattnet till refugiet (och eventuellt ett UV-filter). Flödet hade jag tänkt kunna justera med hjälp av en kulventil. UV-filtret på 5W har jag läst mig till ska ha ett flöde på cirka 100L/h... skulle det kunna vara lämpligt även för refugiet? I så fall hade man kunnat sätta UV-filtret i serie med refugiet. Resten av vattnet kommer flöda genom de resterande 40L av sumpen.

Tänkt layout av sumpen går att skåda här: http://img714.imageshack.us/img714/2448/sump4.jpg (sett ovanifrån)

Det totala flödet kommer ligga på omkring 2000L/h eftersom visningskarets yta ligger nästan 1½ meter över sumpens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst på lite mer om refugium men det kvarstår flera frågetecken. Till en början hade jag en tanke på att ha en DSB i refugiet med alger växande ovanpå, men efter att ha läst att DSB's kan haverera och kräver ständigt byte av sanden tänkte jag att det kanske skulle vara lämpligare att skippa sanden och bara köra med alger (Caulerpa och/eller Chaeto) och eventuellt även lite mer LS.

Om jag skiter i sanden, behöver jag ändå strypa flödet i det utrymme där algerna finns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...