Gå till innehåll

Kalkreaktor, Grotech HCR 070 + kringutrustning


Wotan

Rekommenderade inlägg

Tänkte samla en drös frågor kring den kalkreaktor som jag precis köpt med tillhörande utrustning. Det går ju att göra saker på olika sätt, en del bättre, andra sämre... Så det är intressant med en diskussion rent allmänt (Grotech kalkreaktorer) men också ang. just denna reaktor

Utrustning är:

Grotech HCR 070 med gasreduktionskammare

2 kg CO2 flaska med Aqua Medic magnetventil

Ph styrning via Aqua Medic PH computer

1) Hur ska man nyttja gasreduktionskammaren på bästa sätt? Vad kan man/ska man göra med den? (Kan man tex ha magnesiumgranulat i en nylonpåse i den eller gör sig denna granulat sig bäst i själva reaktorröret?)

2) Det finns flera sätt att styra reaktorn där PH-probe inte är ett måste, men i mina tankar kan göra det säkrare (även om jag inte har någon erfarenhet i området). Jag funderar att fästa proben i reaktorns topp. Som jag fattar det så läser denna probe med datorn av PH där man ställt in PH computern att slå till när PH "blivit högt", dvs 7,05 i PH? En del pratar om att även använda timer i denna lösning. Nedan ska jag beskriva hur jag förstått att det ska vara, men vill gärna ha åsikter om det är "rätt".

Efter att proben sitter i reaktortoppen ska magnetventilen sitta i det uttag som finns på PH Computern. PH Computern ska i sin tur sättas in i en timmer inställd att reaktorn ska gå de timmar som är inställda på timern. Då PH Computern har minne så kommer den att slå på när timern slår på. PH Computern kommer då läsa av PH:t och slå på CO2 om PH "är för högt". Är PH under den gräns man ställt in kommer därmed CO2 inte att slås på (men kan slå på efter ex. 3 timmar om PH stigit till den gräns man ställt in). Är detta ett bra resonemang eller har jag missat något, kopplat något bakvänt i mina tankar?

3) PH Computern ska som jag förstått det vara rätt så bra i det den gör... Den måste ju dock kalibreras lite nu och då. Funderar själv på att sätta upp denna ritual på en ca 3 månaders basis eller 6 månaders basis. Åsikter?

4) Kalibreringsvätska på 7.0 behövs för att kalibrera PH computern med probe enligt ovan. Vad kan man använda för kalibreringsvätska? Claes Ohlson säljer tex ett dyrt pulver till detta. Nätutiker säljer 30 ml flaskor för under en femtiolapp Men kanske finns ett bättre alt till detta som kanske tom finns i vanliga butiker (butiker som finns på de flesta orter).

5) Hur ska sedan denna vätska behandlas efter en kalibrering har gjorts? Är den förbrukad (kontaminerad) och ska slängas eller kan vätskan sparas till framtida kalibreringar (isf hur många?)

6) Tips på ett bra prisvärt media till reaktorn (grovkornigt ej svävande)? En del kör på korallgrus som jag förstått det, men vad ska tänkas på då och vilken/vad rekommenderas?

7) Övriga tips för att få en väl fungerande Grotech HCR 070, eller Grotech eller kalkreaktor i allmänhet?

Fler frågor kan komma på vägen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...