Gå till innehåll

Specifik PUR-effektivitet


defdac

Rekommenderade inlägg

Under mitt jobb med min PUR-effektivitetskalkylator så jagade jag "photosynthesis-action-spectral-desitributions" - dvs vid vilka enskiljda frekvenser som en växt generellt fotosyntetiserar bäst:

http://82.183.138.227/defblog/permalink/1402.html

Då snubblade jag ofta över liknande spektralfördelningar för koraller, och dom ser ganska annorlunda ut jämfört med växter.

Om någon är fanatiskt intresserad av att totaloptimera ljuset för någon specifik korall och hittat ett fotoactionspektra för den så kan jag enkelt beräkna min PUR-effektivitslista helt avvägd mot en specifik korall.

Bara att säga till mig via mail eller här så fixar vi det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Acropora och Montipora så måste jag som sagt ha fotosyntesactionspektra för var och en av dom. Ska googla lite.

Ang. PUR-effektiviteterna så fick TLD 840 0,83 uE/sec/watt och Lumiluxen 0,66 uE/sec/watt.

Förbluffande. Det skulle betyda att 840:n är vassare än Aquarelle/Triton/Aquastar *kliar sig i huvudet*.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske följande länk kan vara något!

http://www.korallenriff.de/vortraege_beckum_04.html

Ladda sedan ner pdf-filen "Licht ist leben".

Perfekt! Där har vi ett actionspektrum för Zooxanthelle och lite annat jox som jag inte orkade läsa igen just nu.

Ang. Deltec-rören så är det absolut mer krut i dom nya både vad gäller mänsklig uppfattning av ljusstyrkan ochhur hårt dom slår på klorofyllet (PUR-effektiviteten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...