Gå till innehåll

Neospongodes sp.


seb1989

Rekommenderade inlägg

undrar vart denna rackaren trivs bäst i karet? just nu sitter den långt upp nära ljuset med lite lägre cirkulation... men eftersom den nu ligger ner längs stenen så ser det nästan ut som den undviker ljuset? är det möjligt?

tacksam för svar.

post-5106-14468919813425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahh.. okej. det är mycket möjligt!... köpte den i fredags då jag placera den på botten, och då såg den pigg ut. men sen när jag flyttade upp den så sjönk den ihop, den ser frisk och levande ut förutom att den lägger sig ner...

matar den inget :/ vad skulle jag använda då isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undrar vart denna rackaren trivs bäst i karet? just nu sitter den långt upp nära ljuset med lite lägre cirkulation... men eftersom den nu ligger ner längs stenen så ser det nästan ut som den undviker ljuset? är det möjligt?

tacksam för svar.

här hittade jag lite info, Den lever på ljus men kan väl även vara nyttigt att stöda mata den med plankton, artemia, cyklopeeze

http://se.reeflex.net/tiere/2822_Neospongodes_sp..htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har hyfsat mycke ljus men det verkar vara rätt bra att mata den.

Jag ger lite cyclopeez, skalade artemiaägg och ett foder för filterare(faunamarine).

Den skrumpnar ihop ibland, inget som verkar direkt skadligt då den kommer igen efter ett tag.

Passa dig dock då dom kan ha en del parasiter på sig ibland.

Man märker dom genom att man ser några polyper flytta på sig sakta, jag plockade ca 20st nakensäckor från min.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Än så länge har jag levt på hoppet om att den ska ställa in sig till nya vattenvärden efter jag köpte den och att det är därför den

har sett hängig ut... Men tänker att nu efter det gått över en vecka och den fortfarande inte piggnat till tycker jag det är lite konstigt... Var och kolla med dom i djuraffären om det är så att den behöver matas och då dom sa att den lever på ljus så behöver man inte det.. Men dom kunde därimot inte svara på varför den lägger sig ner som den gör... Ingen annan som har nått mer förslag. Vattenvärdena är föresten bra och alla andra koraller mår toppen. Så skriv om ni har ett tips eller förslag så skriv.. Känns ju tråkigt att kasta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar jag inte min ibland så krymper den, därav matningen trots att den sitter under 400w mh.

Det är svårt at säga varför den deppar så här kommer någr generella frågor.

Var det stor skillnad på ljuset mellan ditt kar och butiken?

Har du kollat efter parasiter?

För mycket flöde?

Har du dubbelkollat alla värden, tex kalibrerat saltmätaren?

Sköter du dina VB´n ?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen är att den krymper inte.. den ser helfrisk ut och den ser till och med ut att bli större förutom att den lägger sig mot stenen... men kanske är maten än då...

du har nog helt rätt. men ska nog också tillägga att jag inte är helt 100 procent på att det är en Neospongodes sp. det är bara min chansning efter långt letande och jämnförande på reeflex.

*Skillnaden på ljuset vet jag inte, det frågade jag aldrig. kan det vara problemet att jag inte har rätt ljus för den?

*parasiter tittar jag efter men har än inte sett nått som tyder på det.

* den står inte i stark cirkulation men vaggar försiktigt fram och tillbaka. skulle du rekommendera starkare eller svagare cirkulation?

*värdena har jag nu kollat ganska ofta pga att jag nyligen skaffat fisk så har nog tagit värdena 3 ggr efter jag skaffat korallen. och dom är som dom ska.

*Byter ca 10 procent vatten varje söndag och har skött det sedan start..

men ska väl försöka mig på lite foder till den... funderade på det Faunamarine.... vart du kan köpt det och om det skulle räcka?

Tackar för hjälpen så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...