Gå till innehåll

Ett rev i gillestugan


mberg

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit.

Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg.

Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att konstruera en bänk som kommer att innehålla sump och all teknik.

Lite data om projektet så här långt

  1. Karat 540 L 1500 X 60 X 60
  2. Belysningsramp: Giesemann Infiniti - MH 2 X 150W + T5 4 X 54W
  3. Belysning: MH Megachrome Coral, T5 Powerchrome Pure Actinic, T5 Powerchrome Actinic Plus, 2 X T5 Powerchrome Pink
  4. Skummare: Grotech HEA 150s
  5. Aqualight Osmos inklusive silikatfilter
  6. Lite pumpar bla Tunze mm.

Det mesta utom akvariet är bestält av Hans på Drakfisken. Kanonbra service!

Ska också skaffa lite rördelar och givare samt returpump, samt annat som måsete finnas med allt efter som.

Bänken byggs i proffsreglar mdf och järnvinklar. Ska sedan målas med två komponent färg, som klarar fukt och salt, bänken ska bli en möbel som passar snyggt i rummet.

Ny som man är så skulle det vara jätteroligt att få titta någons saltkar som redan är igång för att få ideer och tips och lära sig än mer, för att inte göra allt för många nybörjar fel :) Hör av dig om du bor i eller runt Göteborg :)

Bilder kommer jag att lägga upp allt efter som att projektet utvecklas :)

- Jag har planerat att borra för ytavrining på baksidan av akvariet. Kanske bör jag lämna bort det till en professionell glasmästare, eller så gör jag det själv. Eller bör jag hellre köra med en ytavriningsbox? Båda exemplerna verkar ha sina fördelar... Någon som har erfarenhet i ämnet?

Ändrat av mberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla

Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit.

Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg.

Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att konstruera en bänk som kommer att innehålla sump och all teknik.

Lite data om projektet så här långt

  1. Karat 540 L 1500 X 60 X 60
  2. Belysningsramp: Giesemann Infiniti - MH 2 X 150W + T5 4 X 54W
  3. Belysning: MH Megachrome Coral, T5 Powerchrome Pure Actinic, T5 Powerchrome Actinic Plus, 2 X T5 Powerchrome Pink
  4. Skummare: Grotech HEA 150s
  5. Aqualight Osmos inklusive silikatfilter
  6. Lite pumpar bla Tunze mm.

Det mesta utom akvariet är bestält av Hans på Drakfisken. Kanonbra service!

Ska också skaffa lite rördelar och givare samt returpump, samt annat som måsete finnas med allt efter som.

Bänken byggs i proffsreglar mdf och järnvinklar. Ska sedan målas med två komponent färg, som klarar fukt och salt, bänken ska bli en möbel som passar snyggt i rummet.

Ny som man är så skulle det vara jätteroligt att få titta någons saltkar som redan är igång för att få ideer och tips och lära sig än mer, för att inte göra allt för många nybörjar fel :) Hör av dig om du bor i eller runt Göteborg :)

Bilder kommer jag att lägga upp allt efter som att projektet utvecklas :)

- Jag har planerat att borra för ytavrining på baksidan av akvariet. Kanske bör jag lämna bort det till en professionell glasmästare, eller så gör jag det själv. Eller bör jag hellre köra med en ytavriningsbox? Båda exemplerna verkar ha sina fördelar... Någon som har erfarenhet i ämnet?

Jag har prisis påbörjat bygget av bänken som akvariet ska stå på.Läs mer här : https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34239

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

borra nu när du har möjligheten så länge du har karet tomt. boxen väljer man om man inte har något val.. jag har ett kar med box o en kub med riktigt avrning..

mvh manne

Japp det får bli så, tack för tipset. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...