Gå till innehåll

trubbel med Euphyllia


Rekommenderade inlägg

Ett huvud på min euphyllia håller på att slemma... det har slagits med en Pavona decussata och suttit nära några knappar...

beror det på detta eller är det nåt annat?

bör jag fragga bort huvudet så det inte drabbar sina "grannar"?

har det nån chans att överleva?

post-2947-14468919853105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det är brown jelly disease så måste du öka cirkulationen. jag gjorde samma tabbe med samma eyphyllia. halva dog men nu klarar den sig fint när den sitter lite mer strömt den ska dock ej ha för kraftig cirkulation men vattnet måste röra sig runt den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man inte flyttar den så får nog alla huvudena det. 10 huvuden försvann från min innan jag flyttade den. sen slutade förfallet omedelbart. man får ju blåsa bort det bruna slemmet manuellt med en pump så euphyllian mår bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knipsade det drabbade huvudet och satte Euphyllian på en algmagnetdär den får mera flöde... jäklar vad det kassa huvudet stank... det fick en kort ceremoni och offrades sedan till porslinsguden...

fick iallafall en anledning till att dricka en pilsner ikväll... Gravöl...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Jag har samma problem med min euphyllia. Från en dag till en annan så har den dragit in alla tentaklerna och det verkar som om tentaklerna på många av huvudena faller sönder. Den slemmar ganska mycket också. Hur gick det för dig? Löse sig problemet när du knippsade bort de drabbade huvudena och satta korallen mer strömmt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...