Vandal Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 Ett huvud på min euphyllia håller på att slemma... det har slagits med en Pavona decussata och suttit nära några knappar...beror det på detta eller är det nåt annat?bör jag fragga bort huvudet så det inte drabbar sina "grannar"?har det nån chans att överleva? Citera
Ragman Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 om det är brown jelly disease så måste du öka cirkulationen. jag gjorde samma tabbe med samma eyphyllia. halva dog men nu klarar den sig fint när den sitter lite mer strömt den ska dock ej ha för kraftig cirkulation men vattnet måste röra sig runt den. Citera
Vandal Postat 20 maj 2010 Författare Postat 20 maj 2010 har väldans ont om plats att sätta den mera strömt tyvärr... den har funkat bra på samma plats väldigt länge... kommer BJDn att sprida sig till de andra huvudena? Citera
Ragman Postat 20 maj 2010 Postat 20 maj 2010 om man inte flyttar den så får nog alla huvudena det. 10 huvuden försvann från min innan jag flyttade den. sen slutade förfallet omedelbart. man får ju blåsa bort det bruna slemmet manuellt med en pump så euphyllian mår bättre. Citera
Vandal Postat 20 maj 2010 Författare Postat 20 maj 2010 jag gör ett försök med att sätta den på en algmagnet i lite mera flöde... hoppas den ska klara sig... Citera
Vandal Postat 20 maj 2010 Författare Postat 20 maj 2010 knipsade det drabbade huvudet och satte Euphyllian på en algmagnetdär den får mera flöde... jäklar vad det kassa huvudet stank... det fick en kort ceremoni och offrades sedan till porslinsguden... fick iallafall en anledning till att dricka en pilsner ikväll... Gravöl... Citera
Vandal Postat 20 maj 2010 Författare Postat 20 maj 2010 Såhär sitter de nu... ingen risk att den attackerar några koraller och den har bra flöde av en eheim 1250 med hydor flo Citera
Vandal Postat 23 juni 2010 Författare Postat 23 juni 2010 ännu ett huvud var drabbat idag... bortknipsat nu... ska försöka sätta euphyllian ännu lite mera strömt, dock vill jag ju inte att den ska attackera andra koraller... Citera
jacob.forssman Postat 17 augusti 2010 Postat 17 augusti 2010 Jag har samma problem med min euphyllia. Från en dag till en annan så har den dragit in alla tentaklerna och det verkar som om tentaklerna på många av huvudena faller sönder. Den slemmar ganska mycket också. Hur gick det för dig? Löse sig problemet när du knippsade bort de drabbade huvudena och satta korallen mer strömmt? Citera
Vandal Postat 17 augusti 2010 Författare Postat 17 augusti 2010 har halva korallen kvar numera... 2 huvuden till har lämnat in, men de andra verkar klara sig... Citera
Vandal Postat 6 september 2010 Författare Postat 6 september 2010 även de 2 sista huvudena gav med sig... de drog dessutom med en blastomussa och en blåkorall i fallet Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.