Gå till innehåll

Surge device


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta kontakt med Kalle Helen som finns på besökarnas bilder. Han har två stora kar ovanför huvudkaret och ett par ggr varje dag skicker dessa karen ner allt vatten på en gång i det stora akvariumet. Detta imiterar till viss del tidvatten och vad jag erfar har Kalle bra erfarenhet av detta tillvägagångsett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. ja jag testade med en 25 liters spann ´visseligen med sötvatten men det funkade. Hadde en Toalett flotör som började flyta vid en visss höjd

*swich*

Sedan så när vatten nivån var så lite så stängde den igen utan att det kom med en massa luft ner i karet. Kanske kan vara nått att testa.

Ja jag tycker nog att dina PET-flaskor é för lite.

Undra bara hur det ser ut hos Calle´s ide. 2x200Liter står det. Om karet är på 1000Liter så är det ju 400Liter vatten som swichar ner i ett svep. Pumpar den upp från huvudkaret dircet eller tar den från nån annan del?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...ska nog ta och fundera lite på det här,kom ju på att om jag ska ha ett refugium i ytavrinningen så kan jag inte har för stora variationer på flödet där, är ju dumt om det sköljer ut allt innehåll ner i karet...hum...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...