Gå till innehåll

Flöde hävert?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Planerar lite för kommande kar och funderar kring vilken dimension jag behöver på överrinningen.Ska ha en Deltec 4040 som returpump, räknar med att den ger strax över 3000l/h på den tryckhöjden, frågan är om det räcker med 25mm rör ner?

Tänkte köra avrinning med hävert samt ett nödrör. Kan ju gå upp till 32mm om det behövs, men 3000l/h är ju inte så värst mycket så borde inte 25mm räcka?

Ev så borrar jag kortsidan av karet och då behövs ju 2st 90graders böjar ner i sumpen, det sänker ju flödet en del, men gör det så mycket att jag behöver 32mm rör?

Får inte calculatorn på RC att funka, den bara hoppar tillbaka till 0...

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 4040 som jag kör på mellan inställningen, lyfthöjd nästan 180cm.

Mina returer är 32mm borrade i sidan, med 32mm ventiler.

Spontant så tror jag att det skulle fungera om du använde dig av 25mm rör och 32mm ventiler(ventilerna är ju en storlek mindre innuti).

Min 32 ventil är trots allt rätt strypt och då passagen bara är på 25mm så tyder det på en del överkapacitet.

Jag skulle dock använda en 32mm för det sekundära röret, det är ju skönt att ha lite extra säkerhet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...