Gå till innehåll

Järn och makroalger


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe!

Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har.

Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter och därefter kunna se en markant ökad tillväxt av algerna - och därmed även relativt kraftig sänkning av Fosfat och Nitrat.

Är det några preparat man bör undvika?

Enligt en säljare bör man även tillsätta jod i små mängder - någon som vet om man kan tillsätta lite vanligt mat-salt som är jod-berikat till nästa vattenbyte?

Bör kanske tillägga att jag har ett 15W GRO-LUX-rör från Sylvania som belysning i det cirka 40L stora refugiet. Skulle vilja ha lite mer, men det är inte möjligt som det ser ut just nu.

Många av trådarna jag hittade var omkring 2 år gamla... Det verkar hända mycket inom hobbyn, så är det någon som har lite nya erfarenheter kanske? Allt gällande makroalger i kombination med järn-tillsatser är av intresse.

Förhoppningen är att bara behöva tillsätta järn nu under tiden som jag försöker sänka nitrat och fosfat-värdena!

En viss rädsla infinner sig också vad gäller att göra vattenväxlingar mellan karen! Om jag tillsätter järn till refugiet och detta sedan inte absorberas helt av makroalgerna, vad händer då om jag får med detta preparatet till huvudkaret? Jag tycker jag har tillräckligt med bubbelalger som det är och mina turbosniglar verkar inte så sugna på den sortens alger (jag visste sen tidigare att de inte skulle äta den sortens alger - det var inte därför jag köpte dom).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...