Gå till innehåll

Dimensionera överrinnigslåda


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har börjat att planera mitt framtida kar lite smått nu. Tänkte rita upp det hela i 3D innan jag börjar köpa allt mm.

Undrar nu hur stor man skall göra överrinningslådan? Hur lång skall sträckan där vattnet rinner över vara? Och hur stor diameter på pvc-rören skall man ha för att få rätt flöde med självfall från överriningslådan till sumpen? Karet kommer att bli på runt 450 liter tror jag och tänkte cirkulera ca 1000l/h genom sumpen. eller e det för mycke/för lite?

MVH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju längre ytavrinningskant desto större mängd ytvatten får du med, hela baksidan av akvariet som ytavrinning vore ju bra att ha om det inte vore så otympligt.

32 mm PVC sväljer ca 3000L/tim vilket kan vara lämpligt, det är bra med lite överkapacitet. Och 2000L/tim genom sumpen skulle nog iaf jag köra.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Håller på och brainstormar och skissar på mitt blivande (första) saltvattenskar. Har en idé om hur man fixar ytavrinning längs hela bakkanten genom att limma på en glaslist som formaren V-formad ränna längst bak. Rännan leder vattnet till avrinningshörnet. Eventuellt kan man låta rännan luta mot avrinningshörnet, får räkna lite på det tror jag. Bifogar en snabbt hopslängd skiss.

räkben_ytavrinning.jpg

Funkar det tror ni? Hade frågan uppe i en annan tråd med fick inget svar, kan man måla i karet med samma färg som man målar baksidan med? Då hade rännan smält in i bakgrunden på ett bra sätt.

mvh

Magnus

__________________

Saltkarsdrömmande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zacke: Skall hålet i akvariumet va 32mm eller är det inner/ytter diameter på pvc-röret?

Hur "kort" kan jag göra själva avrinningskanten? Räcker det om den e ca 10 cm lång?

MVH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus :

Att sätta list mot bakrutan som du beskriver funkar fint, och inte behöver du nån lutning på denna inte. Har du hålet på ena sidan kommer vattnet rinna dit självt.

Se bara till att du sätter i denna ytavrinning när akvariet står på den bänk du ska använda, för om akvariet bara står pyttelite snett så kommer inte vattnet rinna jämt över hela kanten, kontrollera ordentligt med vattenpass att allt blir i våg!

Ska du måla i akvariet så behöver du använda speciellt färg gjord för akvariebruk.

Jonas :

Innerdiametern på röret är 32mm, ber du om 32mm rör i en affär så får du rätt grejer.

Du bör ha lite längre kant, runt 20 cm skulle jag vilja säga är minimum för dig, allt hänger såklart på vilken vattenmängd du ska låta ytavrinningen ta emot, men större kant gör att mer av ytvattnet rinner över och att inte så mycket av den vanliga vattenmassan hänger med under ytvattnet.

__________________

zacke.sytes.net

Forumkommentar, 2003 Juni 03

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt blir det då ränna i mitt akvarium. Och den behöver inte luta, men det finns ju ett samband mellan vattennivå i rännan och flödet, rännan måste vara tillräckligt djup för att kunna svälja hela flödet. Ska räkna fram det sambandet när jag får lite tid över.

mvh

Magnus

__________________

Saltkarsdrömmande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mer på eftersom jag hållerp å att designa hela systemet nu i 3D så vill jag gärna hä exakta mått på hur stora hål jag behöver göra i akvariumet. Har sett nånstans att för ett 32mm rör så skall ma borra ett 43mm stort hål. Stämmer detta?

Mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för genomföringen, den har ett yttermått där den går igenom hålet på 43 mm eller liknande, kan inte exakt.

__________________

zacke.sytes.net

Forumkommentar, 2003 Juni 03

"NOTERING: jag kanske bara röker crack och hittar på allt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriver om dessa mått som jag sett på en tysksida

32mm rör såär det med 43mm borr

Tankgenomförningarna behöver dessa hål/borr storlek:

63mm rör - 75mm hål

50mm rör - 65mm hål

40mm rör - 55mm hål

32mm rör - 43mm hål

25mm rör- 34mm hål

20mm rör - 27mm hål

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp tangenomföringen först o fundera på hålet sen. Kan nog skilja lite på olika genomföringar från olika leverantörer. Men att en 40mm´s genomföring bara skulla kräva ett 43mm´s hål verkar skumt. Då tror jag inte att det är några 40mminte. Det brukar allt vara mer än 1,5mm godstjocklek i dom. Jag har 40mm´s rör till sumpen o fick borra 54mm

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Filip har måtten på rören.

De måtten jag skrev är ifall man skall borra och sätta in en tankgenomförning i hålet.

Måtten jag skrev är ifrån http://www.aquaristic.net

http://store.aquaristic.net/AQ3ce17e8f11ec9fa9356652354512a7 03/app/details.php?shop=1,1000,0,0,id4849,,0 ,

610300.jpg

Technical data: for 32 mm Rohr und 43 mm Bohrung

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...