Gå till innehåll

Bygga upp ett system


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag ska sätta upp ett 750-liters saltkar efter nyår och behöver nu alla tips och åsikter jag jan få så ös på!smiley2.gif

Jag har tänkt mig detta system som en grund men vill så klart ha hjälp och förslag så att det blir så bra som möjligt!

Sebab_AkvarieSystem.gif

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart det tänkte jag inte på dum som man är iblad. Tycker du att jag ska ha nivåvakten i sumpen eller i karet?

Mvh Sebastian

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nivåvakten ska vara i sumpen iom att vattnetytan inte kommer sjunka i karet, den är konstant i samma nivå som ytavrinningskanten.

En liten detalj som jag tänkte på är att det är lite lite med bara en 250W MH, den kommer inte täcka hela karets längd, jag skulle köra med 2.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du bara har ett akvarium till sump så kommer hela vattenytan att sjunka när det dunstar catten så då får du tänka på att en del skummare är lite känsliga för nivå skilnader isånnafall får du limma en egen kammare till skumaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Hur menar du med vattnet kommer att avdunsta? Jag kommer att ha en nivåbrytare som håller koll på vattennivån i sumpen och fyller på vatten automatiskt.

Är det någon som har några tips om hur jag ska tillsätta KH och Kalcium på ett bra sätt?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då kommer du ju att hålla en konstant nivå så då ska det nog inte vara några problem.

Bästa sättet att tilsätta buffert och CA på är nog manuelt i början så du vet hur mycket ditt kar gör av med du kommer nog inte att behöva tillsätta något als dom två första månaderna efter som ditt nyblandade saltvatten inehåller rätt nivåer och att du inte har något i karet som förbrukar något.

/jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nog bästa att inte till ätta något i karet i början so du säger. Jag hade sedan tänkt att tillsätta Ca i Osmos vattnet som i sin tur tillsätts som avdunstningsvatten. Jag hade i början tänkt att tilsätta både Ca och KH men jag har fått veta att detta inte var så bra. Har någon något tips på vart man köper bra och hyffsat billigt Ca och KH? Jag såg på akvarieydstyr att dom säljer Ca hinkar på 25kg för typ 550kr, är detta bra? Vart kan man köpa billigt och bra KH?

Mvh Sebastian

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är du ute efter? Kalciumhydroxid, kalcium klorid eller något annat? Natrium karbonat tripple buffer eller något annat? Just ca/kh tillsatsen är något som förbryllar många. Lättläst nybörjar tips om kh/ca:

http://www.wetwebmedia.com/calcalkmar.htm

Slutsatsen blir inte samma för varje akvarist så den kan du ta med en nypa salt (hi)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog: Ja det är väl bara en bra kompination jag är ute efter och det spelar ingen roll om det blir hydroxid eller klorid. Hoppas du har något bra förslag eller annars någon annan?

Kom med lite olika förslag på att tillsätta KALCIUM och KH så får vi jämföra på priser och kvalitet!

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs min länk först så lär du dig om fördelar och nackdelar med dom olika sätten. När du börjar så har du så lite åtgång i karet att vattenbyten och tripple buffer vid behov är en bra idé. När du börjar skaffa dina första koraller så kan du börja att experimentera med calciumhydroxide, men var försiktig med plötsliga ph toppar, docera försiktigt och helst på natten/morgonen. Om hydroxiden inte räcker till så kan du göra små justeringar med calciumklorid och natriumkarbonat. Men tänk på att detta inte går att göra för mycket då jonbalansen kan störas. Dom som har kar med mycket koraller och snabb åtgång kombinerar antingen kalkreaktor med kalciummixer eller kör med balling (kalciumhydroxid+kalciumclorid+natriumkarbonat+ nacl fritt salt).

Som jag sade innan så är detta med ca/kh det lurigaste som finns att ta ställning till i ett saltvattenskar. Läs gamla trådar och kolla länken jag gav dig.

Angående var du köper preparaten så är tyskarna billiga på de komerciella preparaten medans marinakvariet i göteborg verka vara den bästa källan för kemikalier av apotekskvalité. Det viktiga är att du känner till fördelar och nackdelar med den metod du väljer.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tropfog: Jag har nu läst detta och tycker att Kalciumhydroxid verkar best. Men vad har alla här för förslag på att tillsätta KH och Ca?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du kalciumhydroxid så får du kalkvatten vilket jag tycker är ett bra sätt att tillsätta på.

Det duger bra så länge du inte har hela karet fult med stenkoraller.

Med detta höjer du både CA och KH jag tillsäter det i osmos vattnet typ va tredje dag det beror på åtgången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste KKTT projektet och kommer nu att tillsätta Kalciumklorid och Karbonater precis som han gör. Men varför tillsätter han salt också det förstår inte riktigt jag? Varför kan man inte ha stenkoraller när man kör med kalciumklorid?

Mvh Sebastian

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det gjorde jag men efter att jag läst KKTT så fick jag en annan syn på det hela. Jag förklarade inte detta, jag är ledsen.

Vet någon om denna metod funkar bra?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog: Vad är det för skillnad på Kalciumklorid och Kalciumhydroxid?

Jag läste att någon av åvanstående tillsatte både Kalcium och Karbonater, vilken? Behöver man inte tillsätta några Karbonater då?

smiley1.gif

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...