Gå till innehåll

skit på ytan


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en skummare? Den brukar ta det mesta av ythinnan!

Annars så prova med att köra en pump upp mot ytan så att den slås sönder och gör vatten byten oftare så minskar nog den hinnan ganska snabbt.

Vid akutfall när det kommer gäster kan man ta pappershandukar och låta dem flyta på ytan så suger de upp hinnan. Ta upp dem efter några sekunder så att papperet inte löses upp bara!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklaste sättet i och med att du inte har nån sump och då inte kan ha ytavrinningsbox är att öka cirkulationen vid vattenytan med hjälp av en extra pump, det hjälpte i alla fall mig. Komplettera med en filterpatron så fastnar "skiten" i den, men gör rent den ofta, typ 1 gång per vecka, annars kan det bli Nitritproblem.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå Norberg hann före! Blev ju lite av "eko-nyhterna" Måste lära mig att skriva snabbaresmiley17.gif

Ändrad av Niclas den 2003Augusti08 kl 23:33

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem i mitt förra nano-kar... I mitt nya blir det nästan inget skit på ytan längre! Skillnad: Kör med genomluftning istället för cirkulation. Däremot så blir det ju avlagringar på armaturen i ställetsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomluftningen blir ju en sorts skummare, varför inte prova att bygga nån liten sorts uppfångningsanordnng ovanför genomluftningen för bubblorna så blir det ju en nano skummare.

Det kan väll vara ett bra projekt för alla som är hemmapulare att fundera på. vad jag vet finns det väll inga bra nano skummare att tala om!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kanske det. Kul idé. Det sägs att skummaren tar bort en del spårelement också, det är väl det som gjort mig tveksam tidigare... Man vill ju inte skapa sig onödigt jobb smiley12.gif Hade burken varit större så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byta vatten i ett nanokar kan väll inte kallas för slitsamt precis eller hur Krille, eftersom folk med nano förmodligen byter vatten istället för att tillsätta spårelement.

Hur mycket vatten blir det om man byter 10 % varannan vecka i ett 10 liters akvariumsmiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, stämmer bra det. Har ju fler än ett kar hemma, ex. i min planterade diskus tank (sötvatten) byter jag 200 liter varannan dag, rengör mek.filter, slamsuger, doserar CO2 och tillsätter spårelement etc.etc. Så det är ganska skönt med en revburk också, speciellt då den inte kräver nästan någon skötsel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, hur mkt vatten byter du? Matar du mkt? Vad har du för djur? Hur har du med PO4 och NO3? Vad har du för ljus?

Jag förstår inte varför det inte bildas någon film på vattenytan längre sen jag började med genomluftning??? Jag har ju ingen uppsamling av adsorbatet som ev. skulle kunna bildas. Skumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...